Disney+ verhoogt opnieuw zijn abonnementsprijzen, wat de vierde verhoging in vijf jaar markeert. Amerikaanse gebruikers zullen binnenkort $15,99 moeten betalen voor de reclamevrije versie van de dienst. Dit vertegenwoordigt een prijsstijging van meer dan het dubbele ten opzichte van de prijs in 2019, toen het abonnement nog $6,99 kostte. Deze aanzienlijke stijging reflecteert de bredere trend van prijsverhogingen in de streamingindustrie.
Deze prijsverhoging maakt deel uit van een reeks prijsaanpassingen die voorafgaan aan
Disney's kwartaalcijferpresentatie, die morgenochtend plaatsvindt. Naast Disney+ zal de reclamevrije versie van zusterdienst Hulu eveneens een verhoging ondergaan, van $17,99 naar $18,99 per maand. Ook ESPN+ ziet een stijging, van $10,99 naar $11,99 per maand. Bovendien worden de versies met advertenties duurder; beide zullen met $2 stijgen naar $9,99 per maand. Dit betekent dat abonnees meer gaan betalen voor zowel de reclamevrije als de reclame-ondersteunde versies van de diensten.
Volgens een rapport van
THR is de prijsverhoging mogelijk bedoeld om consumenten aan te moedigen over te stappen naar The Disney Bundle, die de advertentie-ondersteunde versies van Disney+ en Hulu aanbiedt voor $10,99 per maand. De prijsverhogingen zullen ingaan op 17 oktober.
Of deze prijsverhogingen ook in Nederland zullen worden doorgevoerd, is nog niet bekend. Geschiedenis leert echter dat dergelijke verhogingen vaak uiteindelijk ook buiten de Verenigde Staten worden doorgevoerd, zij het vaak met enige vertraging. Dit keer is het doel, het verkopen van The Disney Bundle, ook minder relevant voor een Europees publiek, omdat deze bundel hier niet beschikbaar is. Er zijn vaak aanzienlijke verschillen tussen de Nederlandse en Amerikaanse versies van de dienst, wat de impact van deze prijsverhogingen in Nederland kan beïnvloeden.
De prijsverhoging van Disney+ is slechts de nieuwste in een golf van prijsstijgingen, aangezien distributeurs proberen de stijgende kosten van het runnen van een streamingdienst door te berekenen aan de consumenten. Disney+ heeft sinds de lancering in 2019 moeite gehad om zijn volledige potentieel te bereiken, wat Disney miljarden dollars heeft gekost. Deze prijsverhogingen zijn een poging om de financiële druk op het bedrijf te verlichten en tegelijkertijd
hun aanbod aantrekkelijk te houden voor abonnees.