Google reageert voor het eerst op de vaststelling dat games niet in de hoogst mogelijke 4K-resolutie draaien op Stadia. Het zegt dat de mogelijkheid er is om alles op 4K 60 fps te laten draaien, maar dat het aan ontwikkelaars is om dit voor elkaar te krijgen.
Upscalen
Google presenteert Stadia met onder andere de mogelijkheid om met een Pro-abonnement gebruik te kunnen maken van 4K-en 60 frames per seconde (fps)-beelden. De eerste tests die door verschillende media zijn gedaan, tonen dat dit niet helemaal het geval is. Google heeft nu een reactie gegeven op dit nieuws.
De reactie komt via
9to5google waarin de grootmacht aangeeft te blijven werken aan de dienst om “de beste streaming ervaring voor elke game” te kunnen bieden. Op dit moment gebruikt Stadia een techniek die bekend staat als 'upscaling'. Dat betekent dat de beelden die in de servers van Google worden gegenereerd geen 4K zijn. Deze beelden worden vervolgens opgeschaald - het upscalen - om zo 4K te kunnen draaien. Google geeft zelf aan dat dit “de beste kwaliteit” oplevert. Digtal Foundry heeft het principe uitgelegd. Bekijk de video hieronder:
Updates
Google verwacht dat in verloop van tijd de Stadia games een upgrade krijgen waardoor er wel 'echte' 4K beschikbaar is. Daarbij legt Google de nadruk op het gemak waarmee games een update kunnen krijgen. Gebruikers zullen geen last ondervinden van de updates. Daarbij legt Google wel een deel van de verantwoordelijkheid bij de ontwikkelaars neer:
“We verwachten dat ontwikkelaar hun games op Stadia blijven verbeteren. We weten dat ze dit kunnen en dit verwachten we ook. Aangezien Stadia in onze datacenters werkt, kunnen ontwikkelaars sneller updates doorvoeren zonder dat de game moet worden gepatcht of dat gebruikers moeten wachten op downloads.”
"Verantwoordelijkheid ontwikkelaars"
Google legt daarnaast dus de verantwoordelijkheid om 4K 60 fps mogelijk te maken bij de ontwikkelaars zelf: “Stadia streamt in 4K en 60 fps. Ontwikkelaars werken hard om games op Stadia te laten draaien en om de beste streamervaring mogelijk te maken.
Zoals je op elk platform ziet, worden er tal van technieken gebruikt om de best mogelijke kwaliteit te halen. We geven ontwikkelaars de vrijheid om zelf te kiezen hoe ze de beeldkwaliteit en framerate zo goed mogelijk te maken op Stadia en we zijn onder de indruk met het werk dat ze hebben geleverd.”
Google legt dus de verantwoordelijkheid bij de ontwikkelaars en laat verder niet weten welke invloed het bedrijf uitoefent om uiteindelijk de beloofde 4K 60FPS te waarborgen.
Voor meer over Stadia en games is het nu bekend wat er gebeurt met
de games nadat je Stadia Pro is afgelopen, zijn
dit de spellen die we nog missen op Stadia en heeft Final Fantasy XV
unieke features op Stadia. Voor meer over Stadia kun je ook terecht in
onze Facebookgroep.