Ontwikkelaars hebben hun scepsis geuit over de levensduur van Google Stadia, het vertrouwen is er niet dat de dienst langdurig ondersteund zou worden.
Een aanbod om niet af te slaan
Het succes van een gaming-platform wordt grotendeels bepaald door het aanbod van games, voornamelijk exclusieve titels. Voor Stadia is het exclusieve aanbod nog beperkt, dat heeft deels te maken met
de financiële aanbiedingen die Google doet, met Gylt, Orcs Must Die! 3 en Get Packed. De rest van het aanbod bestaat uit oude en nieuwe triple A-games zoals
Borderlands 3 of Red Dead Redemption 2.
Via
Business Insider kwam een bericht naar buiten dat de stem van de ontwikkelaars en uitgevers liet horen, “We werden benaderd door Stadia en normaal gesproken met zoiets, komen ze met een soort aanbod waar je over nadenkt en wat je warm maakt om bij hen te komen”, begon een anonieme ontwikkelaar via BI. “Maar dat warm maken was er helemaal niet, dat is de korte versie.”
Naast een aantrekkelijk, financieel aanbod lijkt Google weinig te kunnen bieden aan ontwikkelaars. Het draait namelijk om de droom dat je game gespeeld wordt, dat zegt een andere ontwikkelaar: “Er zijn platforms waar je op wil zijn omdat ze een publiek hebben dat je wil bereiken met je game. Dat zijn de Steams, de Nintendo Switch enzovoort. Ze hebben grote groepen mensen op hun platforms, daar wil je bij horen zodat je games gespeeld worden.”
Wellicht wordt de release van Stadia Base een kantelpunt met betrekking tot het spelersaantal en kunnen ontwikkelaars toch nog overhaald worden voor een deal met Stadia. Toch is de grootste, en wellicht ergste, angst dat Stadia maar kort te leven heeft. Google’s Patrick Seybold reageerde via Business Insider met “de uitgevers en ontwikkelaars die wij regelmatig spreken, zijn erg ondersteunend en willen dat Stadia slaagt. Ik wil ook even zeggen dat niet elke uitgever zijn games voor Stadia al aankondigde en dat er in de toekomst meer worden aangekondigd.”