Streamingdiensten steeds populairder: opvallende trends in kijkgedrag in 2024

Nieuws
woensdag, 22 januari 2025 om 11:46
netflix games

In 2024 groeide het aantal betaalde streamingabonnementen per persoon met maar liefst 11% ten opzichte van het voorgaande jaar, zo blijkt uit het jaarlijkse VoD Insights-onderzoek van Bindinc. Hoewel streamingdiensten volop investeren in nieuwe content, zorgden prijsverhogingen en veranderende kijkgewoonten voor opvallende verschuivingen in wie kijkt en wat er gekeken wordt (via Telecompaper).

Reality steelt de show

Wat ooit werd gezien als een ‘guilty pleasure’ heeft zich ontwikkeld tot een publieksfavoriet: realityprogramma’s. Het genre kende een stijging van 20% in kijktijd, waarmee het traditionele toppers als drama en actie voorbijstreefde. Deze verschuiving benadrukt de groeiende vraag naar authentieke verhalen, menselijke interacties of even cringen. Of het nu gaat om datingprogramma’s of competitieshows, reality lijkt het kloppende hart van streaming in 2024 te zijn geworden.

De invloed van prijsverhogingen

2024 was ook het jaar waarin vrijwel alle grote streamingdiensten hun prijzen verhoogden. Dit had merkbare gevolgen voor het publiek. Kijkers met een bovenmodaal inkomen namen een groter aandeel in, van 43% in 2023 naar 48% in 2024. Tegelijkertijd nam het aandeel kijkers met een lager inkomen af. Streamingdiensten lijken daardoor steeds meer een luxeproduct te worden, aantrekkelijk voor adverteerders die op koopkrachtige doelgroepen mikken, maar minder bereikbaar voor huishoudens met een krapper budget, iets wat in de toekomst mogelijk nog erger gaat worden.

Een verschuiving in demografie

Streaming wordt ook steeds populairder bij vrouwen en oudere kijkers. Het aandeel vrouwelijke kijkers steeg naar 53,3%, een groei van 1,5 procentpunt ten opzichte van 2023. De grootste groei kwam echter van kijkers boven de 55 jaar, met een toename van 10%. Dit wijst erop dat ook oudere generaties streamingdiensten steeds beter weten te vinden. Jongeren tussen de 16 en 34 jaar daarentegen lieten een daling zien van 4%, wat kan wijzen op verzadiging of een verschuiving naar alternatieve platforms zoals social media, gratis contentdiensten of illegale downloads.