Stadia Status: "Meer kijken naar je mailbox dan naar de 4K-tv"

Specials
zaterdag, 23 november 2019 om 11:00
8a9bf79574ca2670a12442debda2db89
In Stadia Status geeft elke week een andere PlayStadia-redacteur zijn kritische kijk op de afgelopen Stadia-week. Deze week praat Seb over de ups & downs van de Stadia-lancering die de afgelopen dagen elkaar rijkelijk afwisselden.

Stadia Status

Stadia is officieel in 14 landen beschikbaar, maar het zal nog jaren duren voor we precies weten wat de werkelijke impact is van die bewuste 19 november van 2019. Gaan we naar die datum kijken als de dag waarop de toekomst van gaming voor het komende decennium in de sterren stond geschreven?
Misschien praten we binnen vijf jaar wel over hoe Google met zijn ambitieus platform zonder succes geprobeerd heeft om de gaming-industrie te veranderen.Iedereen heeft er wel een erg uitgesproken mening over, de ene met meer onderbouwing dan de andere weliswaar, maar in feite weet niemand wat de impact van Stadia zal zijn.

Euforische aanloop

De aanloop naar de lancering begon alvast euforisch voor Stadia-fans, want Google zei plots dat niet 12, maar 22 games beschikbaar zijn bij de start. Daarnaast is ook Samurai Shodown toegevoegd aan de lijst met gratis Stadia Pro-spellen. Al kan je critici geen ongelijk geven als die line-up ongewoon mager is voor de lancering van een nieuw gameplatform.
Toch is Stadia meer dan een nieuwe console-lancering. Ongeacht of je een PlayStation 4 of een Xbox One koopt, krijg je geen fundamenteel andere ervaring. Stadia kan je daarentegen overal mee naartoe nemen en je speelt kosteloos op elk scherm met een internetconnectie. Daarbij hoef je enkel voor de games zelf te betalen. Googles strategie lijkt eruit te bestaan dat het platform zichzelf moet verkopen.

Verschillende strategie

Je kan er dan ook niet naast kijken hoe Google er een totaal andere strategie op nalaat dan de giganten in de game-industrie. Stadia komt zonder achievements,een zogenaamde workshop met modificaties voor spellen en andere functies die gamers gewend zijn. Al die zaken worden pas later, geleidelijk toegevoegd, zoals Google ook aan zijn Android-software en YouTube werkt.
Sony en Microsoft schreeuwen het daarentegen liever van de daken op gamebeurzen wanneer een nieuwe console klaar is, en als je die koopt werkt alles meteen zoals je het verwacht. Het valt nog af te wachten of dat geleidelijk uitrollen van nieuwe functies ook bij gamers aanslaat.

Handige deurstop

Het eerste down-momentjevoor Stadia gebeurde vreemd genoeg bij het verzenden van uitnodigingscodes aan bestellers van Founder's Edition. Google zou ze in de chronologische volgorde bezorgen waarin gamers de pakketten hebben besteld, maar bij een significant deel van de gebruikers liep dat verzenden van uitnodigingscodes mis. Wie in juni had besteld kreeg zo later een code dan gamers die veel later de bestelling plaatsten, en daarmee konden zij ook pas later een nicknamebemachtigen.
Het is haast ondenkbaar dat een bedrijf als Google met zoveel technische know-howhet delen van codes laat mislukken, maar toch zaten gamers met hun Founder's Edition-doos in de hand zonder code. Op het internet zagen we gelukkig dat de doosjes toch al volop hun nut bewezen, bijvoorbeeld als een handige deurstop. Erg vindingrijk.

Als een zonnetje

Gelukkig waren er ook hoogtepuntjes, want de toon van de Stadia-community op websites als Reddit sloeg volledig om nadat gamers de controller in handen kregen. Stadia werkt als een zonnetje als je over de vereiste internetsnelheid beschikt. Het voelt geweldig aan om randendsnel je games tussen scherm te wisselen en niet meer naar updates te hoeven kijken.
Ondertussen heeft iedere Founder zijn uitnodigingscode beet en zijn bestellers van de Premiere Edition aan de beurt. Al kijken we vooral uit naar de brede lancering van Stadia in 2020 die iedereen gratis met het platform aan de slag laat gaan, ook met de hardware en accessoires die je nu al bezit.

Valse start

Deze week was eerder een valse start, want veel gamers hebben meer richting hun mailbox gekeken dan naar hun 4K-scherm thuis. Hopelijk kan Google ons dat turbulente begin snel doen vergeten. De toekomst van gaming past niet meer in een doos, en nu velen van ons hun dozen hebben uitgepakt, zijn we klaar voor meer Stadia.
Hoe heb jij de eerste week met Google Stadia ervaren? Heb jij ook meer naar je mailbox gekeken dan naar je televisie of monitor? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel. Laat ook van je horen op onze PlayStadia-groep op Facebook. Hier lees je onze eerste indrukken van Stadia.