Netflix kriijgt Ai-advertenties en een reclameblok

Nieuws
zondag, 18 mei 2025 om 15:00
netflix games
Netflix heeft officieel aangekondigd dat het vanaf 2026 AI-gegenereerde advertenties zal uitrollen op zijn advertentie-ondersteunde abonnement. Ook krijgt de streamingsdienst beruchte pauze-advertenties, reclame die midden in je favoriete serie of film opduikt wanneer je even op pauze drukt, maken dan hun intrede.
Volgens een bericht van Media Play News is er nog weinig bekend over hoe deze AI-ads precies werken. Worden ze afgestemd op je kijkgeschiedenis? Je kijkgedrag in realtime? Of misschien zelfs op emoties via gezichtsherkenning? Netflix laat (nog) niets los over de algoritmes of targetingstrategieën die onder de motorkap draaien.

AI als reclameregisseur

Amy Reinhard, president van advertising bij Netflix, kondigde de stap aan tijdens het recente Upfront-event in New York als een logische evolutie. “Onze superkracht is altijd geweest dat wij geweldige technologie combineren met uitzonderlijk entertainment,” aldus Reinhard. Oftewel: Netflix ziet zichzelf als het ultieme kruispunt van Silicon Valley en Hollywood, en AI is het verlengstuk daarvan.
Ze claimt dat Netflix-reclame uitzonderlijk goed presteert. “De aandacht begint hoger én blijft langer aanwezig dan bij concurrenten,” stelt ze. Meer nog: mid-roll advertenties, de onderbrekingen tijdens een show, zouden net zoveel aandacht krijgen als de content zelf.
Dat is geen klein statement, zeker niet als je bedenkt dat Netflix-abonnees op het advertentie-abonnement gemiddeld 41 uur per maand kijken. Omgerekend is dat zo’n drie uur aan advertenties per maand, volgens een analyse van Kotaku. En vanaf 2026 zullen al die ads dus AI-gegenereerd zijn.

Pauze met reclames

De introductie van pauze-advertenties is vooral opvallend. Netflix testte eerder al met statische banners bij het pauzeren, maar met AI in het spel kunnen deze momenten volledig getransformeerd worden. Denk aan dynamische content die zich aanpast op basis van het genre dat je kijkt, je tijdstip van pauzeren, of andere dingen die ze kunnen bedenken.
Het is een stap die vragen oproept over de balans tussen gebruikerservaring en monetisatie en ons langzaam dichterbij een aflevering van Black Mirror brengt. De AI-advertenties is niet de eerste stap van Netflix met AI, eerder kondigde het bedrijf al AI-updates aan voor hun streamingsdienst.