MotoGP 20 Review: scheuren door de bochten

Reviews
maandag, 07 september 2020 om 13:06
001MotoGP 5f560709eb19b
Vorig jaar was bij het echte MotoGP seizoen Marc Marquez de winnaar van 12 van de 19 races en de terechte kampioen. Dit jaar ziet het seizoen er compleet anders uit. Vanwege de pandemie is het seizoen later begonnen en staan er maar 17 wedstrijden op de kalender. Ook voor Marquez is het seizoen anders begonnen dan gehoopt. De regerend kampioen brak zijn arm bij de openingsrace op het circuit van Jerez in Spanje. MotoGP komt dit jaar ondanks de pandemie gewoon terug met een nieuwe game en probeert zonder kleerscheuren van start te gaan, is dit MotoGP 20 gelukt?

Zijwieltjes

Mogelijk het belangrijkste aspect van een racegame als MotoGP is de gameplay. Zodra je op de baan komt merk je gelijk dat ontwikkelaar Milestone weet waar ze mee bezig zijn. De game biedt ontzettend veel mogelijkheden om je te helpen bij een race middels de assists, waardoor een casual (of jongere) speler snel aan de slag zou kunnen. Het spel kan zelfs het remmen voor je doen, waardoor jij je alleen maar bezig hoeft te houden met het vinden van de beste racelijn en het ontwijken van je tegenstanders.
Langzaam maar zeker kreeg ik toch meer vertrouwen in mijn eigen capaciteiten, en probeerde ik de ‘zijwieltjes’ te verwijderen, en dat is ook gelijk het moment dat je ziet hoe diepgaand de game kan zijn. Ik begon met zelf remmen, wat op zich al iets lastiger werd, maar om het daarna weer lastiger te maken kon ik handmatig gaan schakelen en iets minder ondersteuning bij de bochten krijgen. Vanaf het moment dat ik dit probeerde merkte ik dat ik hier nog wel uren voor zou moeten oefenen voordat ik weer fatsoenlijk een bocht door kon. Ik had telkens het gevoel dat ik op tijd begon met remmen, maar toch zag ik daarna mijn motor doodleuk op zijn zij rechtdoor gaan waar ik toch echt probeerde netjes een bocht te maken.
Als nieuwkomer was het dan wel even slikken. Met lichte tegenzin besloot ik weer een paar assists aan te zetten en eerst wat meer ervaring op te doen. Het zal voor nieuwe spelers moeite kosten om beter te worden met de motor, maar zodra je weet hoe je de bochten moet nemen merk je dat de uitdaging aangaan beloond wordt met tijdwinst.
De tegenstanders op de baan zijn aan te passen in moeilijkheidsgraad, net zoals dit bij bijvoorbeeld Formule 1 kan. Wel merkte ik dat de andere coureurs soms totaal niet op je letten en zonder pardon achter op je motor knallen als jij gewoon een nette lijn rijdt. Gelukkig bracht dit vaker de andere coureur in de problemen, maar echt realistisch is het niet.
Des te hoger de moeilijkheidsgraad van de AI ging, des te leuker werden de races. In het begin remmen de tegenstanders veels te vroeg voor een bocht en kun je zonder veel moeite naar voren komen. Zodra ik de moeilijkheidsgraad hoger zette merkte ik dat de tegenstanders wat realistischer gingen rijden en het lastiger werd om consistent druk te zetten. In de tijd dat ik MotoGP 20 heb gespeeld bleef het balanceren tussen het verbeteren van de AI en het aanpassen van mijn assists. Ik zou aanraden om eerst een paar races te oefenen en een goede balans te vinden alvorens aan de carrière-modus te beginnen.
Ook miste ik tijdens het rijden soms het gevoel van snelheid wat ik bij Formule 1 2020 wel veel meer had. Ik verwacht dat wanneer ik op het lange stuk op de Red Bull ring met hoge snelheid richting de volgende bocht ga, ik met zweethandjes mijn controller moet vasthouden, maar dat was hier helemaal niet zo. Het voelde lang niet zo ‘snel’ aan.

Begin van iets moois

Als je in het hoofdmenu van MotoGP 20 zit merk je dat er genoeg is te doen. Er is wederom een carrière-modus waar je als coureur bij een nieuw of bestaand team kunt aansluiten. Een leuke bijkomstigheid is dat je bij veel van deze teams ook de complete look van de motor en rijder kunt aanpassen.
Je begint door je klasse te selecteren. Je kunt debuteren in MotoGP, Moto2 en Moto3. Als je bij Moto3 begint zul je uiteraard een minder goede motor hebben, maar als je goed presteert kun je uiteindelijk bij een team in Moto2 en MotoGP starten.
Bij het maken van een nieuw team weet je dat je praktisch onderaan de ladder zult beginnen, maar daar zijn wel bekende merken zoals GoPro en DHL te vinden.
Bij sommige nieuwe teams mag je dus zoals gezegd ook de hele ‘livery’ aanpassen, waarvan het personaliseren vrij uitgebreid is. Zowel de motor als de rijder kunnen aangepast worden en bij het aanmaken van de coureur kun je zelfs kiezen op welke manier hij de bochten neemt. Leunt hij met zijn hele lichaam vlak boven de grond? Of gaat hij meer gebalanceerd de bochten door, dit bepaal je allemaal zelf.
Ook als je eenmaal in het menu van de carrière-mode zit, zie je dat het spel flink wat diepgang heeft. Je kunt aanbiedingen van andere teams ontvangen en bijvoorbeeld helpen met de beslissingen van het R&D team. Doe je meer onderzoek naar het frame van de motor? Of ben je drukker met aerodynamica? Jij kiest wat er ontwikkeld moet worden en wat de motor nodig heeft.  
Over het algemeen zit er dus aardig wat diepgang in de carrière-mode. De echte uitdaging zul je echter moeten vinden door het niveau van de tegenstanders hoog genoeg te zetten om het racen leuk te houden en te zorgen dat je een toekomstig kampioenteam op kunt bouwen, of in ieder geval genoeg interesse op weet te wekken bij de teams die in Moto2 (en daarna MotoGP) zitten zodat er een mooi contract op je staat te wachten als je over de finish komt.
De Quickstart opties zijn standaard bij MotoGP, in de vorm van een enkele Grand Prix, Time Trial en een kampioenschap waar je met een bestaande coureur een seizoen kan draaien.
Toch heeft het spel nog iets anders leuks te bieden: Historic mode. Hier kun je dagelijkse challenges doen om punten te verzamelen. Met die punten kun je daarna rijders en motoren ‘kopen’, die je daarna in de andere spelmodi kunt gebruiken. Afhankelijk van hoe zeldzaam de coureur of motor is, zul je meer punten moeten verdienen voordat je hem kunt kopen. Voor de verzamelaars is het een reden om het spel dagelijks op te starten en beter te worden op de circuits.
Tijdens het testen van het spel heb ik regelmatig gekeken of er Multiplayer lobbies waren, maar helaas heb ik hier op Stadia geen enkele kunnen vinden. Mogelijk dat er door middel van forums of Discord wel georganiseerde races te vinden zijn, maar voor de casual gamer zal dit natuurlijk wel jammer zijn. Hopelijk zal Milestone inzien dat crossplay met de andere consoles hier volgend jaar een verschil zou kunnen maken, want splitscreen racing is helaas niet mogelijk.

Op looks onderuit..

MotoGP heeft met betrekking tot de graphics twee verschillende gezichten. Aan de ene kant zien de rijders en de motoren er erg goed uit. In de fotomode kun je plaatjes krijgen die nauwelijks van het echt zijn te onderscheiden, maar tijdens het racen merk je dat vooral de omgeving weinig detail bevat. Vrijwel alles om je heen ziet er gedateerd uit en het lijkt wel of er werkelijk alleen aandacht is geweest voor de coureur en de motoren en dat ze de banen nog hetzelfde hebben gelaten als jaren geleden. Ook de animaties rondom de wedstrijden zien er gewoon niet goed uit. Engineers hebben gesprekken zonder de mond te openen en de gezichten zijn vergelijkbaar met Fifa 12. Tijdens het racen heb je hier dus misschien niet echt last van, maar toch is het zeker een verbeterpunt voor volgend jaar.
Daarnaast is het geluid in het spel ook niet bepaald sterk. Toen ik mijn eerste race begon in de Moto3 klasse had ik het gevoel dat er iets met mijn speakers niet klopte. Het geluid dat uit de motor kwam is meer te vergelijk met een bromvlieg op steroïden. In de MotoGP klasse klonk de motor ‘iets’ beter, maar zeker niet veel, en naar mijn mening absoluut niet zo krachtig als ze in werkelijkheid klinken. Daarbij is er maar weinig commentaar voor de race en is het niet mogelijk om als coureur je eigen naam (of iets dat er op lijkt) in te stellen.
Het spel is op Stadia beschikbaar tot 4K inclusief HDR. Hierbij bleef de performance op de Chromecast zeker goed genoeg om zonder problemen de game te spelen en ik had ook op hoge snelheden geen last van latency. Wel is het een spel dat op vrijwel alle platformen fijner te spelen is met een controller, in tegenstelling tot sommige andere racing games waar het gemis van een racestuur op Stadia wel een minpunt zou kunnen zijn.

Conclusie

Al met al is MotoGP 20 een spel dat in de basis vooraan de grid kan staan. Het racen is leuk en kan met alle assists ook door nieuwkomers van de serie leuk zijn. Hoewel de AI soms rare fratsen heeft biedt het op de hogere moeilijkheidsgraad genoeg uitdaging voor de echte fans van de serie. Ook de verbeteringen aan de carrière-mode zijn diepgaand genoeg om het voor een langere periode interessant te houden. Helaas is het spel grafisch op enkele punten niet sterk genoeg en ook de audio kan nog een stuk beter. Daarbij zijn er op Stadia nauwelijks tot geen Multiplayer lobbies te vinden.  

Pluspunten

+ Goede gameplay met genoeg uitdaging waar gewenst
+ Hier kun je een ‘normaal’ seizoen draaien
+ Handling van de motoren
+ Menus zien er goed uit
+ Historic Mode
+ Motoren en Coureurs zien er goed uit, maar..

Minpunten

- De rest van de game ziet er verouderd uit
- Geluid is slecht, zowel in het commentaar als de motoren
- De AI is soms vreemd en niet realistisch
- Geen Multiplayer lobbies op Stadia
- Geen splitscreen

Score: 6,5/10