Orcs Must Die! 3 review: orcs vernietigen, maar met klasse

woensdag, 22 juli 2020 om 15:49
orcs must die 5f1823fd1bf7e
Orcs Must Die! 3 is een 'tower defense'- en actiegame waarin je vallen plaats om hordes aan woeste orcs te vernietigen alvorens ze gebieden dreigen te veroveren. De game werd bij een recente Stadia Connect aangekondigd Orcs Must Die! 3 en hij is tijdelijk exclusief op Stadia te spelen. Ik kon de game testen en hier lees je mijn bevindingen.

"Dood aan de orcs"

Met die zin, in feite de vertaling van de titel, kan je de Orcs Must Die-reeks het beste samenvatten. Na een minder succesvolle competitieve online-multiplayer game 'Orcs Must Die! Unchained' is het nu tijd voor een echte terugkeer naar de roots van deze indie-titel. Orcs Must Die! 3 is een bijzondere variatie op een klassieke tower defense-game, want je plaats geen torens om dan achterover te leunen en te kijken hoe hordes aan vijanden worden vernietigd. In deze game trek je zelf met je eigen wapens ten strijde en je plaats je op een strategische manier vallen die je helpen om hordes aan brutale orcs te elimineren. Orcs bewegen in massa's van punt 'A' naar 'B' en in een third-person-modus schiet je ook zelf op de wezens in de hoop dat je vallen het werk een stuk een eenvoudiger maken. Zo moet je verschillende vlagen van orcs per level zien te overleven, en als er te veel van die groene monstertjes punt B halen dan is het level gefaald.
Als je Orcs Must Die! 3 begint, dan zet het spel je erg goed op weg met een korte turorial waar je de basisprincipe leert. De game neemt je als het ware met het handje vast om te tonen hoe je geld uitgeeft aan vallen en ze vervolgens strategisch kan plaatsen. De tutorial is gelukkig optioneel, want voor spelers die de reeks al goed kennen, is hij volledig overbodig. Hij duurt gelukkig ook niet lang.

"Meer" is absoluut beter

Wat dan ook het beste werkt in Orcs Must Die! 3 is gewoon beginnen spelen. Toegegeven, je zal merken dat je al van bij het begin niet altijd de perfecte score zal behalen in elk level. Orcs Must Die toont met een aantal doodskopjes hoe goed je een level hebt voltooid, en meer doodskopjes leveren meer punten op waarmee je je arsenaal kan upgraden. Het is echt prima dat de game de lat van bij het begin hoog legt, want het motiveert je ook om naar levels terug te keren. Zodra je wapens en vallen begint te verbeteren met die punten, zal je ook merken dat die beginlevels plots wel stukken beter verlopen.
Bij deze nieuwste release van de serie staat het woordje 'meer' volledig centraal. Er zijn meer soorten van orcs om te bestrijden, meer wapens, meer vallen, meer personages en meer upgrades voor al die middelen. Meer is niet altijd beter, maar die simpele regelt telt wel absoluut voor deze game, want de gameplay van Orcs Must Die! 3 is beter dan ooit.

Orcs katapulteren

Deze derde game uit de reeks verfijnt een concept wat al prima werkte. Je hebt nieuwe vallen die je op een strategische manier met elkaar en in functie van de spelwereld kan combineren. Lopen de arme orcs over een smalle brug? Waarom zou je ze proberen te verzwakken of schade willen veroorzaken als je gewoon van die brug kan katapulteren met een vloer die naar boven veert, recht de dieperik in. Is er geen afgrond voorhanden? In dat geval kan je die katapult ook gebruiken om orcs terug te sturen naar het begin van het level. Op die manier moeten ze opnieuw langs al je andere vallen passeren.
Er zijn zoveel mogelijkheden waarmee je met een combinaties van vallen de orcs het leven zuur kan maken, en het leuke is dat je zelf echt op zoek moet gaan naar een succesrecept voor elk level. Je hebt niet eindeloos toegang tot traps, en daarom moet je elke keer zo goed mogelijk je beschikbare middelen inzetten. De game toont je ook telkens een handige simulatie van de route die de hordes aan orcs volgen, en zo kan je inschatten op welke plaatsen ze het meeste lopen.

Doodlopende weg

Het kan erg veel voldoening geven om na een tijd eindelijk dé perfecte combinatie van verdedigingselementen klaar te zetten, en een level afsluiten met het maximum aantal doodskoppen, is telkens één van de hoogtepunten van het spel. Toch merkte ik na een tijdje dat sommige succesrecepten soms wel erg makkelijk inzetbaar zijn bij verschillende levels.
Ik gebruikte zo bijvoorbeeld vaak de combinatie tussen 'barricades' en 'brimstone'. De ene trap zorgt ervoor dat de gemene orcs telkens de langst mogelijke route nemen, terwijl de andere de orcs verbrandt en ze voor langere tijd blijft verzwakken. Ik bepaalde gevallen kon ik met de barricades zelfs een (letterlijke en figuurlijke) doodlopende weg maken zodat de orcs tegen het einde botsen en dan spontaan de hele weg teruglopen langs alle vallen om een andere route te proberen. Zolang er een welbepaalde route beschikbaar is, zijn de groene wezens niet geneigd om de barricades te vernietigen en zo lopen de dommeriken hun eigen dood tegemoet. Deze specifieke strategie voelde in bepaalde gevallen soms ietwat 'overpowered' aan, en af en toe kreeg ik wel meer het gevoel dat de balans tussen de krachten van de verschillende vallen niet altijd ideaal was. Sommige andere vallen voelden namelijk dan weer vrij nutteloos aan.

Speelgoedwinkel

Gelukkig lost de game dat probleem wel gedeeltelijk op met upgrades voor vallen. Zo kan je de tar trap, een val die het looptempo van de orcs vertraagt, plots effectiever maken met een upgrade. Zo kan deze anders ietwat zwakke trap de boel nog meer te vertragen om dan een andere trap twee keer na elkaar bij éénzelfde orc te laten werken. In dat geval maak je dus van een weinig zinvolle trap wel een dodelijk wapen. Orcs Must Die! 3 geeft je zoveel mogelijkheden voor upgrades dat je je als een kleine jongen in een reusachtige speelgoedwinkel voelt. Je kan ook al ge uitgaven resetten zodat je opnieuw doodskoppen kan uitgeven om plots andere traps en upgrades te proberen. De mogelijkheden zijn echt eindeloos.
Zoveel opties voor traps worden pas interessant als het spel je voor lange tijd kan blijven interesseren. Deze game slaagt daar beter in dan de voorgaande edities, en dat is deels te danken aan de verscheidenheid van vallen en upgrades, maar ook aan de third-person combat. Je kan met verschillende personages spelen die elke unieke krachten en wapens hebben. Het strategisch belang van je keuze van personage is al van bij het begin van deze game aanwezig. Je kiest namelijk bij de start van de game tussen Egan of Kelsey: de ene schiet met een magische boog en de andere met een close-range shotgun. Voor elk level kan je zo een personage naar keuze nemen.

Eigen speelstijl creëren

Zelf deelnemen aan een gevecht kan echt een impact hebben in Orcs Must Die! 3, want naast je standaard schoten, heb je nog een tweede ability die met mana steeds wordt aangevuld. Die ability is meestal extra krachtig en je kan hem gebruiken om bijvoorbeeld een grote 'Ogre' te viseren. Daarnaast zijn er ook kleine 'Kobold Runners' die soms je traps te snel af zijn. Eén welgemikt shot kan in dat geval de beste manier zijn om met die gladde jongens af te rekenen.
Ik merkte tot mijn groot plezier dat je in Orcs Must Die! 3 echt een eigen speelstijl kan uitbouwen. Je kan volop je traps upgraden, je kan je eigen primary fire van je personages of de speciale aanval verbeteren of kiezen voor een combinatie van de twee. Opnieuw, zoveel betekenisvolle mogelijkheden. Al kan de combat in de game gerust nog meer verbeterd worden door meer diepgang in toe te voegen. Naast een primary- en een  speciale aanval zou de game kunnen werken met abilities vergelijkbaar met MMO's of in games zoals Overwatch. Nu speel je wel met personages die magische krachten hebben, maar die capaciteiten lijken soms te gelimiteerd.

Kerkers en kastelen

Een andere manier waarop ontwikkelaar Robot Entertainment jouw interesse in de game grijpt, is met de sterk ontworpen levels. Die zijn niet alleen gemaakt om strategische opties te bieden, maar ook om de game er gelikt en gevarieerd te laten uitzien. De levels in Orcs Must Die! zijn beter ontworpen uit dan ooit. De ene keer verdedig je kerkers, terwijl je de andere keer er voor moet zorgen dat de wezens nooit de binnenmuren van een kasteel bereiken. Die variatie zorgt ervoor dat de game ook in single-player leuk blijft, terwijl ik in Orcs Must Die! 2 eerder de interesse verloor als ik niet met vrienden in co-op speelde.
Orcs Must Die!3 is ook meer verhalend en levels worden netjes met fraaie cutscenes aan elkaar geknoopt. Dat is een leuke extra, maar het is niet zo dat het verhaal echt het grootste motief is om het spel te spelen. Ik vond de story vaak ook weinig origineel, met de twee beginpersonages die in feite de leerlingen zijn van de characters uit het tweede deel van de reeks. Toch kan ik een minder interessante story zeker vergeven, want deze game draait nu eenmaal in de eerste plaats om de leuke gameplay.

Nog beter met twee

Hoewel Orcs Must Die! 3 in single player een stuk interessanter is geworden alleen, blijft online co-op een belangrijk sterktepunt van dit spel. Het is extra leuk om samen met een vriend de orcs te lijft te gaan. Je merkt dat de game ook uitstekend is ontworpen voor multiplayer, want in veel gevallen komen orcs langs twee kanten tegelijk, zodat jij en je vriend elk een flank kunnen verdedigen. De game voelt op zijn beste als je je plezier deelt met een vriend of vriendin.
Daarnaast is er ook de 'Endless'-modus een tof alternatief voor de gewone story, want daar neem je het op tegen eindeloze vlagen van vijanden. Het is de perfecte modus voor multiplayer. Naarmate je een sterker arsenaal hebt uitgebouwd, wordt Endless ook interessanter en zal je steeds verder komen, en zo verzamel je ook meer doodskopjes. Alleen maar voordelen.

Geluid, beeld en Stadia-ervaring

Als we naar beeld en geluidskwaliteit kijken, dan merken we dat die ook echt bijdragen aan de sfeer van de game. Orcs Must Die! 3 komt met deuntjes die afwisselen vrolijk of mysterieus zijn. De geluidseffecten van traps die in werking treden en het geschreeuw van de orcs klinkt echt als muziek in de oren. Zoals gezegd zijn de levels goed ontworpen, maar de kleuren en grafische stijl werken ook als geheel ontzettend goed doorheen de game.
Orcs Must Die! 3 ziet er ook goed uit in 4K, en de game speelt zowel op je tv met de Chromecast Ultra als in de Chrome-browser erg goed. Tijdens mijn gamesessies kreeg ik nooit te maken met noemenswaardige lag of andere zaken die de pret kunnen bederven. Je kan de game ook vlot op je telefoon spelen, en zeker als je een build maakt die voornamelijk op sterke traps is gebaseerd.
Ondanks dat de game tijdelijk exclusief verkrijgbaar is op Stadia, maakt hij niet bepaald gebruik van unieke Stadia-functies. Al kan je met Click to Play natuurlijk wel een link genereren waarmee je de game met een druk op de knop kan starten.

Orcs Must Die! 3 zet op alle vlakken stappen voorwaarts. De game voelt completer aan dan ooit, en de gameplay is nog interessanter geworden, zeker als je single player speelt. Alles in Orcs Must Die is zo gemaakt dat de het spel gevarieerder aanvoelt en je langer blijft vastgrijpen. De Endless-modus is ook een leuke modus die erg interessant wordt in de 'endgame', en dat is zeker het geval als je samen met een vriend of vriendin speelt.
Deze tower defense-game ziet er ten slotte ook nog eens erg leuk uit en de knappe levels en fraaie cutscenes draaien allemaal bij aan de sfeer voor de game. Orcs Must Die! 3 is een geslaagde, tijdelijke exclusive voor Stadia. De game is nu beschikbaar met Stadia Pro of je kan hem kopen voor 29,99 euro.

Pluspunten

+ Sterke gevarieerde combat en tower defense
+ Bomvol wapens, vallen en upgrades