Doom Eternal review: tijdloos en duivels goed

donderdag, 23 april 2020 om 16:38
cd3713cb2030b9d78834600554a518bf
Doom Eternal is een shooter vol uitdagende missies die je tot het uiterste drijven. Is deze terugkeer van de Hell Slayer opnieuw succesvol en hoe draait de game op Stadia? Je leest hier onze review.

Doom Eternal

Als je aan klassieke shooters denkt dan denk je aan Wolfenstein en Doom. Beide titels staan ook vandaag nog overeind en Doom Eternal kwam dit voorjaar uit op Stadia, console en pc. De aarde moet namelijk gered worden van een invasie door demon en 60 procent van de populatie is alvast gestorven. De speler kruipt in de huid van de Doom Slayer die de boel moet redden. Daarvoor jaag je op de Hell Priests, dat zijn de aanbidders van de demonische 'Khan Maykr' die achter de aardse invasie zit.
Doom Etneral laat je tal van verschillende omgevingen van sneeuwlandschappen aarde tot het diepste van de hel of een basis op Mars. Overal strijd je tegen vlagen van verschillende soorten demonen. Onderweg vind je ook veel verhaalaanwijzingen die je achteraf terug kan bekijken. De game bouwt daarin verder op de vorige Doom-games en het slaagt erin om verhaalelementen op een weldoordachte manier aaneen te rijgen. Hoewel het verhaal ernstig en interessant is, bevat de game ook, guitig ontworpen wezens en easter eggs.

Flink pak slaag

Ondanks het leuke verhaal van deze game is toch vooral de fantastische gameplay is daarbij het grootste pluspunt van deze game. Naarmate je je doorheen missies begeeft, ontgrendel je nieuwe wapens van de 'combat shotgun' tot de krachtige 'rocket launcher' en de klassieke kettingzaag. Uiteindelijk kom je ook tot melee wapens zoals 'The crucible', dat is een krachtig zwaard. Die wapens kan je dan nog eens upgraden met allerlei mods die je in het midden van de strijd kan vervangen.
Het spel legt je handig uit hoe je de 'Cacodemon' kan verslaan door een bom in zijn geopende bek te gooien. Stel je bent net met de sniper-mod van de heavy cannon aan het schieten en je ziet plots de Cacodemon verschijnen. Dan weet je dat je snel je 'combat shothun' moet grijpen om een welgemikte sticky bomb in zijn keelgat te werpen. Is je munitie op? Dan heb je hopelijk nog een granaat op zak. Het spel laat je volop experimenteren met verschillende wapens en strategieën om een zwerm aan demonen te verslaan, en op die manier blijft het spel intens en gevarieerd.
Dat is ook op de 'Hurt me plenty'-moeilijkheidsgraad die je met 'normaal' kan vergelijken. Het is knap om te zien hoe ontwikkelaar id Software de speler eerst netjes en naar behoren informeert over hoe je een wapen gebruikt of een nieuwe vijand verlaat om je vervolgens een flink pak slaag te geven en op de proef te stellen.

Doodgaan voelt goed

In Doom Eternal is het bijvoorbeeld niet mogelijk om alleen met je favoriete wapen te spelen, want daarvoor zijn de kogels te beperkt. Daarnaast moet je ook op verschillende manieren de genadeslag geven aan monsters om zo je leven en pantser weer op te schroeven en kogels te verkrijgen. Je kan hier en daar wel munitie vinden, maar als er geen in je omgeving te vinden, is moet je wel overschakelen op de kettingzaag.
Toch wil dat niet zeggen dat je geen controle hebt over de manier waarop je wil spelen. Je kan namelijk zelf de upgrades voor je pantser en wapen kiezen zodat je je favoriete tools als eerste kan verbeteren. Doorheen missies krijg je telkens de tijd om in je basis - 'the Fortress of Doom' - upgrades te overwegen. Je kan maar beter strategisch omgaan met zowel de voorbereiding van missies als tijdens de gevechten zelf, want anders zal het spel je genadeloos afstraffen.
Zeker in de latere missies waarbij je echt je omgeving samen met al je wapens en mods moet gebruiken om gevechten door te komen. Je zal ook vaak genoeg opnieuw moeten beginnen, maar doodgaan voelt in Doom goed aan. Je weet elke keer exact wat je hebt fout gedaan en je verbetert daarbij je aanpak. Als je even tijd een gevecht met weinig leven overblijft dan is in beweging blijven en naar een oplossing zoeken de beste aanpak.
Een moeilijk gedeelte doorkomen na meerdere pogingen voelt uiteindelijk ook aan als een gigantische overwinning. Je voelt je tijdens gevechten echt als de Hulk, maar dan met kettingzagen en rocket launchers. De game bevat in totaal 13 missies en je bent meestal anderhalf uur met een missie zoet, los van de extra content die het spel bevat.

Voor de verzamelaars

Naast de geweldige gevechten is Doom ook een spel voor verzamelaars die graag op zoek gaan naar geheime wegen die je leiden tot extra voordelen, trofeeën of leuke easter eggs. Het spel beloont ook actief spelers die alles uit het spel willen halen, zodat zij sneller hun gear kunnen upgraden of een broodnodig extra leven krijgen.
Er zijn ook optionele gevechtslocaties of 'Slayer Gates' verspreid over de verschillende missies. Als je zo'n locatie vindt, moet je die eerst ontgrendelen met een sleutel die je moet vinden om dan in de kamer een extra intens gevecht aan te gaan. Achteraf krijg je dan wapenpunten. Je moet ook de demonen in elke Slayer Gate verslaan om een van de krachtigste wapens in het spel vrij te spelen.

Multiplayer

Dat brengt ons bij de gloednieuwe multiplayer die je laat spelen als ofwel een van de inwoners van de hel, of de heroïsche Slayer. Twee demonen nemen het op tegen de Doom Slayer in de Battlemode en dat zorgt voor tactische gevechten. Wie voor de kant van de helwezens kiest, mag een demoon naar keuze nemen, en je zal zo als snel je persoonlijke favorieten ontdekken.
De game komt ook met leuke maps die je alle mogelijkheden bieden om de bovenhand te nemen in het gevecht door bijvoorbeeld zoveel mogelijk tijd in de lucht door te brengen en je tegenstanders helemaal gek te maken. Het enige nadeel aan deze modus is dat de functionaliteit niet cross-play werkt met pc of andere platformen. Op Stadia vind je voorlopig nog minder spelers dan op pakweg pc en daarom moet je doorgaans minutenlang geduld hebben om een match te vinden.

Hoe draait het op Stadia?

Verder willen we het graag hebben over de graphics en Stadia-ervaring. Doom Eternal is een prachtig vormgegeven spel met mooie landschappen en ook demonen die niet alleen erg verscheiden zijn maar ook goed zijn ontworpen. id Software slaagt er ook echt in om de sfeer van je omgeving en het moment over te brengen met mysterieuze muziek of juist opzwepend gitaargeweld.
Toch is Doom Eternal zeker niet het spel dat het beste draait op Stadia, want de input lag is bij Doom Eternal wat groter dan bij de meeste andere games. Je merkt dat het meeste als je op pc speelt vanuit de Chrome-browser, en al helemaal als je via wifi speelt. Wie liever op tv speelt en de Chromecast Ultra via ethernet aansluit, krijgt veruit de beste ervaring die wel overeenkomt met wat consolespelers geserveerd krijgen.
Doom Eternal werkt ook nog niet in de volledige 4K-kwaliteit, ook niet voordat Google de streamkwaliteit omlaag haalde tot 1080p door de gevolgen van het coronavirus. Al moet daarbij gezegd worden dat ook op pc hoge hardwarevereisten worden gesteld om 4K mogelijk te maken. id Software noemt een Intel Core i9-9900K als processor en een NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti als videokaart. Toch hopen we dat Doom nog de nodige optimalisaties krijgt zodat het probleem met de input lag wordt opgelost. In een uitdagend spel als Doom telt elke seconde en hoewel je de input lag wel gewoon raakt, zou Doom de vlotte game-ervaring van Destiny 2 of The Devision 2 moeten kunnen evenaren.

Doom Eternal is uitdagend, sfeervol en gevarieerd. De gameplay dwingt je enerzijds om volgens de regels van het spel te spelen, maar geeft je toch de vrijheid om ook volgens een eigen stijl te vechten op de manier die jij het leukste vindt. Het spel bewijst alleen maar dat de Doom-reeks fris is en dat het hele concept tijdloos aanvoelt. Als id Software ook problemen met de Input lag weet aan te pakken, dan is de game zeker een van de sterkste titels op Stadia op dit moment.
Heb jij Doom Eternal op Stadia en wat zijn jouw bevindingen? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel en op de PlayStadia-groep op Facebook.

Pluspunten

+ Sfeervolle muziek