FIFA 21 review: Mist tegenstand(ers) op Stadia

vrijdag, 06 augustus 2021 om 13:42
FIFA 21 1
FIFA 21 kwam op 17 maart 2021 uit op Google Stadia. Op de andere consoles verscheen het al in oktober 2020. Veel mensen keken uit naar deze release omdat FIFA toch een gigantische franchise is met jaarlijks meer dan 10 miljoen actieve spelers. Inmiddels is bekend dat FIFA 22 tegelijk met de andere consoles uit zal komen EN dat de nieuwe Hypermotion techniek ook op Stadia beschikbaar zal zijn, maar niet op PC. Een goed moment om FIFA 21 op Stadia even onder de loep te nemen.

Offline in de cloud

Te beginnen met de ‘Offline’ game modi van dit jaar. Inmiddels zijn de meeste mogelijkheden binnen FIFA wel bekend, maar afgelopen jaar zijn er weer een paar wijzigingen gemaakt. Zo heeft de Carrièremode een paar wijzigingen gekregen. Een vaak gehoorde klacht van de mensen die de carierremode spelen is dat EA hier te weinig aandacht aan besteed.Ook dit jaar zijn de wijzigingen niet groot genoeg om voor de gemiddelde speler een verschil te maken.
Zo zijn er wijzigingen aan de trainingen gemaakt, waardoor je vaker je gehele spelersgroep kunt trainen. Dit verbetert afgelopen jaar dus niet enkel de eigenschappen van spelers. Ook de wedstrijd scherpte wordt hierdoor beter. Wil je dus iemand die terug komt van een blessure scherp hebben in een aankomende wedstrijd, kun je dit door middel van trainingen opbouwen.
Ook de Match simulatie is aangepast. Waar je voorheen wel wedstrijden kon simuleren, kun je er nu zelfs voor kiezen om in te grijpen wanneer de wedstrijd niet loopt zoals gehoopt.Ik moet zeggen dat deze beide features niet veel toevoegen aan de ervaring voor mij. Als ik Carrièremode speel, wil ik gewoon de wedstrijden spelen en de basisopstelling aanpassen. Af en toe wil ik een speler aankopen die goed bij het team past. Trainingen spendeer ik zo min mogelijk tijd in. En de wedstrijden wil ik juist allemaal zelf spelen.
Het is al zo lang geleden sinds er echt grote veranderingen zijn gemaakt in deze mode. De toevoegingen van dit jaar zijn grotendeels uitbreidingen van bestaande systemen en inmiddels willen de spelers van deze mode nieuwe dingen zien. Dat zorgt er voor dat deze mode voor mij uiteindelijk toch tegen valt.
Een andere game mode is Volta. Hier kun je door middel van een verhaal een introductie krijgen over het straatvoetbal. Bekende spelers zoals Kaka komen in dit verhaal voor en je speelt op veldjes over de hele wereld. Ik moet zeggen dat ik deze mode waarschijnlijk niet eens zou spelen als ik het niet voor deze review zou doen. Toch vermaakte ik me prima met deze mode omdat het een hoog tempo heeft en het verhaal niet super belangrijk is. Het is verhaalgedreven, maar niet op een storende manier.
Volta kan ook online gespeeld worden, maar aangezien ik de review opsplits in offline en online zal ik het daar verder niet gelijk over hebben. De problemen met de Stadia versie van FIFA 21 komen allemaal op hetzelfde neer, dus past het beter daar. Conclusie voor Volta is echter: Op zich leuk voor de afwisseling, maar voor mij niet iets waar ik vaak op terug zal vallen.

Online binnen de lijntjes?

Dan komen we bij het grote pijnpunt. Online.
EA zet al jaren volledig in op FIFA Ultimate Team. Veel spelers gebruiken FUT om een eigen team samen te stellen met de beste spelers ter wereld en deze te meten met tegenstanders over de hele wereld. Ook kun je een paar wedstrijden offline spelen. Dit zijn grotendeels uitdagingen tegen samengestelde teams van EA, maar online is waar de grootste uitdaging zit.
Op beide manieren verdien je coins, welke je kunt gebruiken om ‘packs’ te kopen. In deze packs zitten dan weer nieuwe spelers en items om je team sterker te maken. Bij het samenstellen van je team kijk je naar Chemistry. Spelers van dezelfde nationaliteit of spelend in dezelfde competitie zullen een betere chemistry hebben dan spelers die in een volledig andere competitie spelen. Als de chemistry hoog is binnen je team haal je het maximale uit de spelers. FIFA 21 op Stadia deelt de FUT Transfermarkt met de pc-versie (Origin/Steam) van FIFA 21.
In deze mode zitten dan ook, zoals verwacht, de meeste veranderingen ten opzichte van het jaar daarvoor. Zo is er dit jaar ondersteuning voor 2v2 wedstrijden. Jij kunt nu samen met een vriend de wedstrijd beginnen. Daarbij kun je dus kiezen welk team je gebruikt. Samen speel je dan tegen anderen en je krijgt ook beiden beloningen in de vorm van coins. Ik moet zeggen dat dit best een leuke toevoeging aan het spel is. Het is vaak toch leuker om samen met een vriend te spelen omdat dat voor mij de hele ervaring toch net wat leuker maakt. Zo kun je samen juichen bij een mooi doelpunt of elkaar uitlachen als je medespeler een grote kans mist. FIFA samen spelen is voor mij altijd een leukere ervaring dan alleen.
Uiteindelijk draait het binnen FUT om de Squad Battles, Division voetbal en Weekend League. De Weekend League is eigenlijk het hoogtepunt van Ultimate Team. Voor deze mode moet je speciaal kwalificeren en het speelt zich af in - de naam zegt het al - het weekend. Tijdens het weekend moet je dan aardig wat wedstrijden spelen om extra goede rewards te verkrijgen EN om hoog genoeg te eindigen dat je je voor volgend weekend weer kunt kwalificeren. Je speelt 30 wedstrijden tijdens het weekend en krijgt daarna unieke rewards.
Nu is het natuurlijk zo dat mijn mening enkel mijn mening is. Alleen is het toevallig zo dat FUT mij nooit heeft kunnen bekoren. Ik speel FIFA omdat ik met mijn favoriete team wil spelen tegen andere teams in de wereld. Ik wil graag datgene dat ik op televisie zie nabootsen en een mooie wedstrijd neerzetten. Ik zie liever niet dat beide teams dezelfde spelers op het veld hebben lopen. En al helemaal niet omdat deze mode vooral gebruikt wordt om zoveel mogelijk geld voor EA binnen te halen. Maar zoals gezegd is dit mijn mening en FUT is ieder jaar weer een gigantisch populaire mode.
Alleen het probleem is dat dit op Stadia niet heel succesvol zal zijn. Over het algemeen zijn er helaas niet veel spelers op Fifa 21 behalve in de eerste periode na release. Nu ik het spel later in het jaar review zie ik dat voor Seasons, waar je met normale teams tegen elkaar speelt maar 28 mensen online zijn. Ultimate team was iets drukker bezet, maar voor Pro Clubs kon ik tijdens deze periode helemaal geen wedstrijden vinden.
Dit zorgt er voor dat bepaalde spelmodi helemaal niet speelbaar zijn op de Stadia versie. Voor Stadia zou het een grote redding zijn als EA met FIFA 22 besluit om cross-platform play met andere consoles toe te staan. Voor FIFA 21 zal dit niet meer helpen.

Waar het om draait

Genoeg over aanpassingen en spelmodi. De grote vraag is hoe het spel speelt. En daar kan ik op zeggen dat het voor mij toch wel een goede ervaring is. Stadia geeft voor mij geen opvallende vertraging tijdens het spelen en de wedstrijden verlopen soepel. Een groot minpunt hier is wel het gevoel dat FIFA gescript aanvoelt. Het is lastig om precies te omschrijven wat ik bedoel maar de ervaring is dat het vaak voelt alsof het spel bepaald waar een pass naar toe gaat en jij niet volledig zelf. Ook als je assists uit zet blijft dit gevoel.
Daar moet ik ook nog eens bij zeggen dat een bepaalde setting in de moeilijkheid van het spel voor mij erg vervelend is. Als ik tegen de computer speel, speel ik op de moeilijkste difficulty. Maar daar is ook een extra feature bij. ‘Competitive mode’. Hierdoor speelt ELK team ineens net alsof het online spelers met een oneindige trukendoos zijn. Als ik tegen een team in de eredivisie speel, en Wout Brama speelt ineens alsof hij Ronaldinho is, valt de geloofwaardigheid voor mij volledig weg. Daardoor zou ik aanraden om competitive mode uit te zetten als je een normale wedstrijd wilt spelen.
Het spel ziet er op Stadia ook redelijk goed uit, al is er wel degelijk een verschil te zien als ik op de Playstation 5 speel en als ik op Stadia speel. Het is een vrij opvallend verschil, maar daarbij kan ik niet zeggen dat Stadia er ongelofelijk slecht uit ziet. Wel hoop ik dat dit verschil volgend jaar toch wat kleiner is. Voor een normale wedstrijd op een 4K televisie valt het niet eens zozeer op.

FIFA speelt net als alle andere jaren prima, maar de verschillen met vorige versies blijven te klein. Op Stadia valt een groot aspect van het spel, de online modi, na een paar maanden grotendeels weg. EA zet volledig in op FUT en als dat op Stadia geen grote community heeft, zal ook hier niet veel plezier aan te beleven zijn.
De hoop is dat in FIFA 22 besloten wordt om Cross-platform play aan te zetten OF dat er een groot aantal mensen van de pc community over stapt naar Stadia omdat het er op lijkt dat deze een betere ervaring zal gaan bieden dan de pc-versie. Als dit het geval is zou Google hier met veel reclame gebruik van kunnen maken.

• Het spel is vloeiend en bied dezelfde ervaring als op de andere consoles
  • Verbeteringen in FUT

• Te weinig vernieuwing