NBA 2K21 Review: Scoort geen driepunters

maandag, 02 november 2020 om 16:35
nba 2k21 5f72df53586d3
NBA 2K21 is inmiddels de 22e versie van het jaarlijkse basketbalspel. Op veel plekken zie je dan ook dat de ontwikkelaars (Visual Concepts) precies weten hoe het spelletje in elkaar steekt. Het is zelfs zo dat ze voordat ze NBA 2K maakten al andere games over basketbal hadden gemaakt. Met zo veel jaren ervaring moet het op het veld haast wel goed gaan, maar hoe zit dat met alle game modi zoals MyCAREER en MyTEAM?

De eerste worp

De eerste indruk die NBA 2K21 geeft is prima. Als je PlayNow kiest in het hoofdmenu kun je vrij snel in een NBA (of WNBA) potje zitten. Dit kan alleen of samen met een vriend. Op het veld ziet het spel er gewoon goed uit. Het publiek is divers genoeg, de spelers zijn snel te herkennen en de bal gaat soepel rond. De spelers lijken ook goed te reageren op de animaties van de bal. Er zijn een paar kleine momenten waar je medespelers wat anders doen dan je verwacht, maar over het algemeen is ook de AI goed te noemen. De enige momenten die me soms opvielen waren dat het dekken van de tegenstanders soms chaotisch werd, maar dit werd meestal toch al snel weer opgevangen.
Hoewel ik zeker geen onbekende ben van de 2K series moest ik wederom weer even wennen in het begin. De nieuwe shot meter was daarbij het grootste probleem. Hier zijn in de eerste updates binnen het spel ook wat aanpassingen gedaan om deze wat duidelijker te maken. Op een gegeven moment kijk je echter alleen nog naar animaties om te beslissen wanneer je de worp daadwerkelijk los laat.
Het commentaar in 2K21 is zeker goed te noemen. Tijdens normale games is dat al het geval, maar ook binnen de andere spelmodi hoor je toch vaak weer extra informatie terugkomen.

Groeihormonen

Een populaire mode MyCAREER, die vergelijkbaar is met The Journey in Fifa spellen, alleen heb je meer een hand in je uiterlijk en welke rol je wilt spelen in het team. Zo koos ik zelf voor een Shooting Guard. De Shooting Guard zorgt ervoor dat jij de aanvallende punten kunt maken en verdedigend kunt helpen. Daarna kun je aangeven hoe lang je wilt zijn, hoe breed je spanwijdte is en in welke dingen je goed wil zijn. Daarvoor heb je een bepaalde hoeveelheid punten die je kunt verdelen over je aanvallende en verdedigende kwaliteiten.
Hierna begint het echte verhaal van MyCAREER. Deze ervaring kan voor iedereen anders zijn, maar ik vond het verhaal niet echt interessant. Natuurlijk is het leuk om te zien hoe je als speler groeit en beter wordt, maar er zit een heel liefdesverhaal doorheen waar ik zelf weinig mee had. Om de vergelijking terug te brengen op Fifa’s The Journey waren de tegenslagen daar vaak gerelateerd aan de sport, en hier gebeuren dingen die gewoon weinig tot niets met NBA te maken hebben. Toch is het groeien als speler en uiteindelijk de NBA halen een leuke manier om beter te worden in het spel en het uiteindelijk tegen de beste spelers ter wereld op te nemen.
Wel moet ik zeggen dat je tijdens het spelen door middel van Virtual Currency, de in-game currency, je personage kunt verbeteren. Deze currency verdien je tijdens het spelen, maar op een gegeven moment is dat misschien niet genoeg om het maximale uit je speler te halen. Uiteraard kun je door middel van echt geld weer wat nieuwe Virtual Coins krijgen.

Waar het geld zit

Dat 2K21 meer commercieel is dan de populaire Fifa serie is al vrij snel duidelijk.Het spel voelt ‘Amerikaans’ aan, met als voorbeeld dat je het logo van Gatorade ziet als je speler moe is. Dit is jammer, maar niet meer nieuw voor de serie. Sinds deze week zitten er ook daadwerkelijk reclames in de laadschermen. Het feit dat dit ruim een maand na release is gedaan, mag op zijn minst opvallend genoemd worden. Mensen kopen het spel dus zonder deze reclame in de laadschermen, maar hebben later een spel waar dit wel bij in zit.
Ook heb je de mode MyTEAM, welke vergelijkbaar is met de Ultimate Team mode uit Fifa. Hierin kun je je eigen team samenstellen en spelers verkrijgen door middel van packs. Een grote toevoeging aan deze mode is de ‘Exchange’ optie voor kaarten. Daar kun je kaarten die je zelf uit packs hebt gehaald ruilen tegen een andere kaart. De enige nadelen hier zijn dat je soms veel kaarten nodig hebt om een goede kaart terug te krijgen en het feit dat jij de originele eigenaar moet zijn van de kaarten die je wilt ruilen. Dus als je zelf niet zoveel packs koopt, kan deze toevoeging ook minder toevoegen voor jou.
Een ander probleem is dat het Auction House, de plek waar je spelers kunt kopen en verkopen, in Nederland niet te gebruiken is door de lokale wetgeving op kansspelen. Dit maakt deze hele mode een beduidend stuk lastiger voor Nederlanders vergeleken met spelers uit Amerika bijvoorbeeld. Je kunt uiteraard alsnog goede spelers krijgen door veel te spelen en bijvoorbeeld de Exchange te gebruiken, maar het voelt toch als oneerlijk.

Op zoek naar hoops

Een probleem dat we helaas vaker moeten benoemen is dat bij de online functionaliteit niet genoeg spelers te vinden zijn. NBA 2K21 is hier ook geen uitzondering te noemen. In The Neighbourhood kun je het opnemen tegen andere spelers, maar hier zijn maar zelden spelers te vinden. Een manier die voor mij toch wat online potjes opleverde was via een Discord waar spelers te vinden waren. In sommige gevallen lukt het via deze speciale communities toch een leuke online ervaring te krijgen. Mocht je echt graag NBA 2K21 online spelen, is dit het beste advies dat ik zou kunnen geven: Zoek een leuke community.

Qua gameplay is NBA 2K21 naar mijn mening nog steeds de absolute baas. Het spel ziet er gewoon goed uit op Stadia en de mogelijkheid bestaat nog dat dit met het uitbrengen van de speciale versies voor Playstation 5 en Xbox Series X ook bij Stadia nog aangepast zou kunnen worden. Op de website van 2K staat momenteel echter alleen nog dat Stadia de huidige gen graphics zal behouden. Het lijkt er dus op dat de spelers op Stadia pas volgend jaar van de vernieuwde graphics zullen kunnen genieten.
Anderzijds zijn er toch een paar grote nadelen voor de serie. Er ligt vrij veel nadruk op de virtual currency, er zijn reclames in de laadschermen en online op Stadia zijn er niet makkelijk spelers te vinden. Ook was voor mij persoonlijk het verhaal in de MyCAREER mode niet heel sterk.

+ Gameplay is gewoon goed
+ Spel ziet er nog prima uit, ook zonder next-gen graphics

- Verhaal van MyCAREER heeft niet altijd veel met basketbal te maken