One Hand Clapping review: deze game laat je een toontje lager zingen

donderdag, 13 augustus 2020 om 14:44
one hand 5f3540c366cfa
One Hand Clapping is een indie-game waarin alles draait om het zingen van de juiste toonhoogte en zo je personage te besturen. De game is in earl-access enkel op Stadia te spelen en hier lees je mijn bevindingen.

One Hand Clapping

Toen ik de kans kreeg om One Hand Clapping te reviewen was ik, eerlijk gezegd, behoorlijk terughoudend. Ik wist namelijk dat het een game was waarin zingen centraal stond. Begrijp me niet verkeerd, want ik vind muziekgames over het algemeen best leuk. Al denk ik dan meestal eerst aan spellen waarin je zelf een instrument of controller gebruikt om de game van input te voorzien.
Zingen heb ik nog nooit gedaan in een game en ik weet dat het voor de meeste omstanders op zijn minst gezegd ook geen godsgeschenk is als ik een poging doe. Voor ik er echt aan begon keek ik dus ik nog even bij de verzekeringen na of eventuele schade aan ramen verhaald kon worden. Alles bleek in orde en toen ging ik er toch mee aan de slag.

Innovatie staat centraal

Vooraf moet even gezegd worden dat One Hand Clapping een early acces-game is. De prijs is dan ook zeer laag, namelijk: 2,99 euro. Dit betekent dat er nog niet veel content is, bugs aanwezig kunnen zijn en het spel de komende tijd veel verbeterd en uitgebreid zal worden. In de basis is het een platformer. Alleen waar wij in de meeste platformers gewend zijn om vooral te bewegen, springen en hier en daar wat vijanden te ontwijken en verslaan, heeft One Hand Clapping echt een uniek en best wel innovatief concept. Het spel draait namelijk bijna volledig om het gebruiken van je stem zodat je karakter verder komt in de levels. Het enige wat je namelijk met de controller doet is bewegen van links naar rechts en springen. Vrij snel kom je al je eerste obstakel tegen, waar je niet overheen kan springen. Dan begint het spel pas echt, want met je stem kun je bijvoorbeeld een brug maken om een gat te overbruggen waar je zelf niet overheen kunt springen.
Ik hoor jullie al denken: "Hoe doe je dit dan?" One Hand Clapping begint eigenlijk met een korte tutorial waarbij je stem gekalibreerd wordt. Hier heb je een headset voor nodig. Er wordt gevraagd om wat lage en hoge tonen te zingen, zodat het spel registreert en herkent wat jouw lage en hoge tonen zijn. Daarna krijg je bij verschillende puzzels in het spel de mogelijkheid om met jouw stem, door het gebruiken van lage en hoge tonen, bruggen te maken of objecten kapot te maken. Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar het werkt vrij intuïtief. In het spel is wel gelijk duidelijk wat je moet doen., en hier heeft de ontwikkelaar goed over nagedacht.

Van hoog naar laag en terug

Waar ik zelf wel moeite mee had, was de registratie van mijn lage en hoge tonen. Zelfs nadat ik mijn stem meerdere keren probeerde te kalibreren. Toegegeven, ik liet al verstaan dat zingen niet een van mijn talenten is zingen niet bepaald één van mijn talenten is, maar puzzels oplossen met lage tonen was echt lastig. Op een bepaald moment kwam ik er gelukkig wel achter dat ik met andere stemgeluiden wel puzzels opgelost kreeg. Uiteindelijk leek het niet veel meer op zingen maar klonk het meer als gorgelen, maar goed het werkte wel. Het kalibreren is dus nog een aspect wat meer aandacht behoeft, wat voor een early access-game ook niet vreemd is.
Naarmate ik verder kwam in de levels, hoe meer uniek de puzzels werden. Zonder dat ik al te veel wil verklappen, moet je dus met verschillende technieken puzzels oplossen. Soms moet je een harmonie aanhouden en soms simpelweg bepaalde tonen aanhouden. Om je hierbij te helpen, vliegt er te allen tijde een personage met je mee die je daar hints voor geeft. Wat overigens ook fijn is, is dat je zang niet altijd perfect hoeft te zijn. Zeker in de segmenten waar je hele harmonieën moet zingen is dat fijn. Als je in de buurt komt, is het goed genoeg. Mogelijk is dat omdat alleen het begin van de game speelbaar is en het in latere content moeilijker wordt, maar in mijn was het zo al uitdagend genoeg.

Early access in de vroegste vorm

Er is nog weinig content in de game en dit speelt voor nu eigenlijk meer weg als een demo. Maar heel veel kun je misschien ook niet verwachten voor € 2,99,-. De ontwikkelaar heeft wel in een interview al aangegeven dat het de game ongeveer elke twee maanden van een content update voorziet en zo verder uitbreidt. Dat is zeker nodig. Zo is het nu bijvoorbeeld alleen mogelijk om met een headset te spelen, en een losse microfoon inpluggen kan nog niet, wat wel een gemis is voor de liefhebbers. Of wat denk je van de ingebouwde microfoon van je smartphone? Dit spel kan perfect zijn om op je telefoon te spelen, en hopelijk mogen we er meer van verwachten in de toekomst.
One Hand Clapping is overigens een 2D-game maar het heeft een erg mooie grafische stijl. Je loopt door in een rustige omgeving die goed bij de setting van de game past, gekoppeld met een fijne maar eenvoudige soundtrack. Dat lijkt me overigens een bewuste keuze omdat je eigen geluid moet centraal staan, en zo slaagt de game er goed in om een relaxte sfeer neer te zetten. Het heeft ook het potentiel om een goede game te zijn voor de casual-liefhebbers.

Ondanks dat het Early Access is en je vooraf gewaarschuwd wordt voor bugs, was de game verrassend stabiel, natuurlijk op het kalibratiegedeelte na. Ik heb meerdere playthroughs gedaan, aangezien de game toch erg kort is, en ik ben daarbij geen enkele bug tegengekomen. Dat is wel eens anders bij andere early access games. Het is alleen een gemis dat je de ingebouwde microfoon van je controller of telefoon niet kan gebruiken. Zeker omdat Stadia-games ook goed op smartphones te gebruiken zijn en de gameplay van deze game zich er goed voor leent.
One Hand Clapping is écht een unieke, innovatieve en beloftevolle game, maar helaas is de game zelfs voor een early access-titel vrij beperkt. Je kan het gerust een demo noemen. De ontwikkelaar belooft gelukkig wel tweemaandelijks een update, waardoor One Hand Clapping hopelijk zijn beloftes waarmaakt. Dat is op dit moment geen zekerheid. Gelukkig is de prijs zo laag dat je eigenlijk niet mis kan gaan met deze game, en al helemaal niet als je van ritme- en zang-games houdt. In dat geval is het de investering al waard voor de ervaring alleen. Ben je net als ik niet gezegend met zangtalent, dan kun je misschien beter wachten tot er meer content in zit en het een en ander verbeterd is.

+ Uniek en innovatief
+ Mooie setting
+ Lage prijs