Outriders Review: Nieuwe looter shooter bestormt de top

dinsdag, 25 mei 2021 om 10:21
outriders 5f801ef8eee5e
Outriders is één van de grootste AAA releases in de eerste helft van 2021. We werden kort voor de release positief verrast met het nieuws van een day 1 release op Stadia. Inmiddels hebben wij de game enige tijd kunnen spelen. Je leest hier of deze nieuwe looter shooter de hype waar kan maken.
Outriders is de nieuwste looter shooter op de markt. Dit genre, wat populair gemaakt is dankzij Destiny, draait voornamelijk om één ding. Continue op zoek gaan naar wapens en uitrusting die net ietsje beter zijn dan wat je hebt, om vervolgens zo sterk mogelijk te worden. Als we teruggaan naar het hele begin, is dit concept iets waar Diablo ooit mee begonnen is. En met Destiny is dit vertaald naar de shooters. Inmiddels zijn er talloze games in dit genre beschikbaar. Van Destiny 2 tot The Division 2 tot Borderlands 3. Allemaal beschikbaar op Stadia.

Bekende formule

In principe is de basis altijd heel simpel in deze games. Je gaat alleen of met vrienden gebieden binnen de game verkennen en moet hordes vijanden zien te verslaan. Hoe moeilijker de vijanden, hoe beter de loot die je kunt verzamelen. Om je hierbij te helpen zijn er vaak verschillende classes en skills, waarbij het een soort sport wordt om een zo effectief mogelijke combinatie te verzinnen. Dit is dan ook iets waar fans van het genre naar uitkijken.
Van het verhaal hoef je in dergelijke games vaak geen hoogstandjes te verwachten, maar Outriders doet toch een poging. De game speelt zich in de toekomst af, waarbij de mensheid de aarde volledig uitgeput heeft. Alle grondstoffen zijn verbruikt en de wereld staat op de rand van de afgrond. Als laatste redmiddel voor de mensheid, wordt er een ruimteschip gelanceerd met een afvaardiging van de mensheid, onderweg naar een nieuwe planeet. Deze planeet lijkt geschikt voor kolonisatie, maar tijdens de proloog wordt duidelijk dat dit verre van waar is.

Reuzenstappen naar de toekomst

De planeet blijkt dus, net als de aarde, vol gevaren te zitten. Jouw personage is een Outrider en één van de eersten die zijn voeten op de grond zet. Het is de taak van de Outriders om de planeet zo veel als mogelijk te verkennen. Al snel gebeurt er het een en ander, waardoor jouw personage getroffen wordt door een schokgolf genaamd ‘The Anomaly’. Waar de meeste mensen het niet overleven, krijgt jouw personage bijzondere krachten. Je wordt wel in een kunstmatige slaap gebracht om dit te te kunnen overleven. Tientallen jaren later ontwaak je en daar begint de game pas echt.
De planeet is op dat moment totaal verandert. Groepen overlevenden vechten het met elkaar uit, de wilde dieren zijn levensgevaarlijk en een aantal mensen, waaronder jij, hebben dus bijzondere bovennatuurlijke krachten ontwikkelt en worden Altered genoemd. Het biedt de basis voor een boeiende setting en een boeiend verhaal, als je het zo leest. Maar niets is minder waar. De proloog zet echt de juiste toon en is goed uitgewerkt, maar wat volgt is eigenlijk pure middelmaat. Zoals de meeste looter shooters merk je vanaf dat punt dat het verhaal een ondergeschoven kindje is.

Actie film uit de jaren '90

Uiteindelijk is het verhaal erg voorspelbaar, en de hoofdpersoon is ook vrij cliché. Je zou kunnen zeggen dat deze zo uit de eerste Die Hard film komt gelopen inclusief typische one liners uit de jaren '90. Erg jammer, want er was zoveel potentie. Nu weet de game zich verhaal technisch in ieder geval niet te onderscheiden van de concurrenten, want het doet exact hetzelfde als de concurrenten. Het verhaal dient puur om af te leiden van de monotone gameplay. Op zich is dat geen doodzonde, want als we eerlijk zijn speel je dit soort games nu eenmaal niet voor het geweldige verhaal. Het was alleen een kans geweest om het genre een nieuwe richting in te duwen.
Als één van deze Altered betreed je dus de wereld van Outriders en al snel wordt duidelijk gemaakt dat jij heel bijzonder bent. Dit zie je ook terug in de gameplay. Op het eerste oog lijkt Outriders niets verrassends te doen qua gameplay. Je schiet je weg door groepen vijanden, alleen of met twee vrienden, en hebt naast je wapens daar ook diverse skills voor. Maar wat Outriders anders doet dan de gemiddelde looter shooter is deze skills centraal stellen. Het is juist de bedoeling om je skills zoveel als mogelijk te gebruiken, want dit is je sterkste wapen. Wapens gebruik je tussendoor, terwijl je wacht op de cooldowns.

Kies je eigen speelstijl

Bij het maken van je personage krijg je de keuze uit vier verschillende classes. De Technomancer, Pyromancer, Trickster en en Devastator. De Technomancer is een support class die met name van afstand zijn bondgenoten helpt, de Pyromancer is bedoeld voor medium range en focust zich op het zo snel mogelijk doden van vijanden, de Trickster focust zich op hit & run tactieken, door zich over het slagveld heen te teleporteren en de Devastator is een soort tank. De laatste gedijt met name zo dicht mogelijk bij de tegenstander als schild voor het team.
Wat Outriders heel goed doet, is om deze vier classes ook echt anders te laten aanvoelen. Je speelstijl wordt dan ook voornamelijk bepaald door je class. Door allerlei mods op je gear, kun je iedere skill dusdanig aanpassen zodat deze helemaal past bij jouw speelstijl. De skills zijn ook dusdanig goed ontworpen waardoor ze de speler ook echt het gevoel geven overpowered te zijn. Zo blaas je over het algemeen door groepen vijanden heen, op de normale difficulty, zoals ook bedoeld is.

Gebruik zoveel mogelijk skills

Daar stopt het niet. Er zijn namelijk meerdere vormen van progressie en ontwikkeling van je personage. Iedere class heeft namelijk ook zijn eigen skill tree, waarmee je nog meer kunt specialiseren. Je kunt jouw Pyromancer bijvoorbeeld dusdanig ontwikkelen zodat hij levende bommen van tegenstander maakt of je Devastator een echte damage spons laat zijn. Zo ontstaat er enorm veel variatie, maar als je uiteindelijk een van de beste spelers wilt zijn, kom je vast bij een van de meta builds uit waarvan spelers uitgedokterd hebben dat dit het meest efficiënt is. Voor fans van het genre is dit ook het echte spel.
De opzet van Outriders is wat eentonig. Zoals ik al eerder schreef, draait het in de basis om hetzelfde als iedere ander game in dit genre. Hordes vijanden verslaan om de sterkste loot te verzamelen. Alleen had dit echt wel met wat meer creativiteit gemogen. De game bestaat in principe namelijk uit meerdere gebieden waar je alleen of met vrienden doorheen kunt. Maar dit zijn zo goed als lineaire paden, met kleine afwijkingen die altijd centraal staan voor een side quest. Gaandeweg vind je telkens een klein open gebied, waar je een groep vijanden moet verslaan om verder te kunnen. Dit alles afgewisseld met cutscenes die het verhaal uitleggen. Dit herhaalt zich helemaal tot de endgame. Concurrenten als Destiny, Borderlands en The Division geven je nog een open wereld of open zones om in ieder geval niet alles even lineair te maken. Maar Outriders doet hier echt geen moeite, waardoor de game zeker voor solo spelers erg eentonig kan worden.

Gemaakt voor meerdere spelers

Wat dat betreft merk je dat de game toegespitst is op het spelen met twee andere spelers. Als je eenmaal met een groepje andere spelers de game doorspeelt, merk je dat het echt geweldig voelt om met drie powerhouses over het strijdtoneel te blazen. Hoe meer je samenwerkt, hoe beter het gaat. De vijanden die je tegenkomt worden deels bepaald door de groepsgrootte maar er is nog een andere belangrijke factor, namelijk de World Tier. Geen nieuw fenomeen binnen het genre maar wel de best uitgewerkte variant die ik tot nu toe gezien heb.
Er zijn namelijk vijftien World Tiers. Iedereen begint bij World Tier 1, zodra je de game start. Je World Tier bepaalt hoe sterk je vijanden zijn en hoe goed de loot is die je kunt verzamelen. Ook gaat de kans in procenten om de meest zeldzame loot te vinden gaandeweg omhoog. In de meeste looter shooters dient dit aspect zich pas aan als je bij de endgame aankomt. Bij Outriders kun je er meteen mee aan de slag. Naast experience punten voor je level, verdien je namelijk ook meteen experience punten voor je World Tier. Zodra je balkje vol is, speel je de volgende World Tier vrij met dus sterkere tegenstanders maar betere beloningen. Maar let op, ga je dood dan verlies je ook een deel van de verdiende voortgang. Zo zorgt Outriders er voor dat je pas naar het volgende niveau kunt, als je er echt klaar voor bent.

Leer je eigen limiet kennen

Wat wel even schakelen was, voor mij persoonlijk, is de gedachte dat het eigenlijk een verkapte difficulty mode is. Afhankelijk van je vaardigheden als speler, loop je een keer tegen je limiet aan. In ieder geval in je eentje. Ik was erg geneigd om heel snel naar level 15 door te stormen, maar daar kwam ik niet eens in de buurt. Pas toen ik dacht, doe ik het wel goed, besefte ik mij dat dit helemaal niet hoeft. Je kunt prima op World Tier 5 de game uitspelen als je wil. Want de laatste World Tiers zijn echt bedoeld voor groepen spelers, met de beste gear. En dan nog zal het niet voor iedereen weggelegd zijn.
Dit betekent wel dat je als solo speler je limiet moet kennen en niet gefrustreerd moet raken als het niet lukt. Hierdoor wordt wel pijnlijk duidelijk dat Outriders voor solo spelers niet het meest geschikt is. Aan de andere kant, als je een looter shooter helemaal wilt beleven, ontkom je ook niet aan groep content. Maar voor mijn gevoel is deze game wel heel erg gefocussed op groepen spelers en worden solo spelers een beetje vergeten. Als je namelijk het einde bereikt hebt, draait het vooral om expeditions. Extra uitdagende missies, die je met een groep moet spelen.

Matchmaking en crossplay is voorlopig een utopie

De volgende vraag is dan vooral, hoe loopt dat spelen met groepen op Stadia? Want dat blijft toch altijd een ding. Er is goed en slecht nieuws. In eerste instantie is er crossplay beloofd voor Outriders, wat alle problemen wat betreft de multiplayer populatie zou oplossen. Toen bleek, na een rampzalige launch, dat de matchmaking en crossplay zo lek al een mandje was. Het resultaat: Crossplay werd uitgeschakeld, tot een nadere update. Inmiddels hebben alle andere platformen diverse updates gehad, maar Stadia wordt genegeerd. Het positieve daaraan is dat de nieuwe updates weer allerlei andere dingen stuk gemaakt hebben op de andere platformen. Stadia is misschien de meest stabiele versie, maar wel zonder crossplay.
En ja, ook Outriders, alhoewel het een populaire day 1 titel is, heeft moeite met de matchmaking. Ik ben niet meteen bij de launch ingestroomd, maar de kans is groot dat dit ook geldt voor jou als lezer als je deze review leest. En ik vind met moeite spelers. 1 op de 4 keer vind ik andere spelers. Of dit nu door lage spelersaantallen komt of slechte matchmaking kan ik niet zeggen, maar ik vermoed beide. Hoe dichter je richting de endgame komt, hoe beter het wordt. En zodra je daar beland, lukt het niet alleen vaker maar kun je via diverse Discords allerlei groepen vinden. Maar het betekent wel dat je de game waarschijnlijk grotendeels alleen moet doorlopen tot het einde, zolang er geen crossplay is, en dat is nu net waar de tekortkomingen van Outriders het grootst zijn.

Wanneer komen de Stadia updates?

Maar er is nog een andere belangrijke overweging die je moet maken, naar mijn mening. Die staat eigenlijk los van de gameplay. Stadia, als platform, wordt compleet genegeerd door de ontwikkelaar People Can Fly en uitgever Square Enix. Patches komen alleen voor de andere platformen, op een enkele kleine update na. Het pakte toevallig goed uit, maar je moet je wel afvragen voor je deze game koopt of je er vrede mee hebt dat je als B consument gezien wordt. Je bepaalt namelijk dezelfde prijs als op andere platformen, maar kent niet dezelfde prioriteit als consument. Dat is nogal scheef in mijn optiek.
Overigens is er nog een ander belangrijk aspect van de game, die wel interessant is voor alle spelers. Het craften en aanpassen van je items. Inmiddels is het in looter shooters voor sommige spelers de ultieme bezigheid. Het perfectioneren van je items. Naast de stats die een wapen vaak met zich meebrengt, kun je in Outriders ook mods op items plaatsen. Hoe zeldzamer het item, hoe meer mods. Mods zijn weer van toepassing op je skills, waardoor ze bijvoorbeeld speciale effecten krijgen, je kunnen healen of nog sterker worden. De combinaties zijn divers en geven het bouwen van je karakter nog meer diepte. Dit is dan ook waar Outrider echt uitblinkt.

Exclusieve Stadia features

De Stadia versie van de game kent overigens een exclusieve feature. Outriders maakt gebruik van Stream Connect. Zo kun je het scherm van jouw twee teamgenoten op jouw scherm zien, om beter te combineren. Als ook zij op Stadia spelen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat de functie weinig toevoegt. Vaak gebeurt er zoveel op het scherm en is de game zo snel, waardoor je geen tijd hebt om te kijken op de kleine schermpjes van je teamgenoten. Dit is beter besteed aan wat meer tactische games als Ghost Recon of PvP games.
Grafisch is de game wel enorm prachtig op een 4K scherm. Met name de vergezichten zien er schitterend uit. Ik had op mijn TV wel problemen met HDR, dit moest ik uitschakelen. De game is gelimiteerd aan 30 FPS, maar zelfs dit haalt de game niet altijd. Ik had regelmatig frame dips, met name net na het starten van de game. Het kan zijn dat dit ook op andere platformen is en dus aan de game zelf ligt. Want bugs zijn er ook nog genoeg, zoals tegenwoordig bijna niet anders lijkt te kunnen. Ik moest twee keer zelfs main quests opnieuw spelen, omdat ik na het spelen met andere spelers teruggezet was qua voortgang. Erg jammer allemaal, maar dat is vast van tijdelijke aard.
Al met al heb ik echt een haat/liefde relatie met Outriders. De game doet sommige dingen echt erg goed, maar de lineaire opzet van het spel, de falende crossplay en matchmaking in combinatie met de focus op groep play maakt het een rommeltje. Aan de andere kant zijn de gevechten, character building en crafting zeer goed uitgewerkt en kan dit zeker tippen aan de toppers van het genre. En laten we eerlijk zijn, daar gaat het de meeste spelers uiteindelijk om. Als je bij de endgame komt, moet je kritische systemen op orde zijn, het moet heerlijk wegspelen en je moet het gevoel hebben dat er nog genoeg progressie te boeken is. Voor de lange termijn is alles dus op orde, maar er moet eerst nog heel wat gerepareerd worden. Outriders is dus een topper in wording, maar kijk zeker eerst goed voor aanschaf even of de game al de aandacht gekregen heeft die het nodig heeft. Zolang dit niet het geval is, kan ik de game ook geen te hoog cijfer geven.
  • Basis van de game staat als een huis
  • Items en crafting prima in orde
  • Beste uitwerking van World Tiers tot nu toe