Super Bomberman R Online Review: Een klassieker in een modern jasje

maandag, 26 oktober 2020 om 18:00
super bomberman r online 5f4cc8275ac1a
Super Bomberman R Online is een nieuwe game waarmee je je vrienden kan bestoken in spannende gevechten. Wij gingen hem testen op Stadia.
Stadia heeft inmiddels een kleine collectie aan (tijdelijk) exclusieve games. 1 september is daar Super Bomberman R Online bijgekomen. Op het oog lijkt het misschien een kleine game, maar dat is het zeker niet. Bomberman is een serie met een gigantische historie, beginnend op de NES in 1985. Ik denk dat de meeste gamers Bomberman ook ooit wel gespeeld hebben. De serie kent dan ook een trouwe fanbase en deze maken nu kennis met Stadia dankzij Bomberman.
In Bomberman staat een groots verhaal vaak niet centraal, alhoewel er een aantal uitzonderingen zijn. Het concept is vaak vrij simpel. Je speelt op een vierkant speelveld met vast looplijnen. Deze is bezaaid met blokken en een aantal andere spelers. Je doel? Alle andere spelers wegvegen met bommen. Deze bommen kun je zelf neerleggen maar je zult je eerst een weg moeten banen door de blokken om de andere spelers te bereiken. Je gaat net zolang door tot je de enige overgebleven speler bent. Je zou bijna kunnen zeggen dat dit de échte grondlegger is van het Battle Royale-genre.

Bomberman Royale

Hetzelfde concept werkt door in Super Bomberman R Online, maar met een belangrijke twist. Centraal in de game staat de ‘Battle 64’ mode. Dit is een echte Battle Royale modus waar je het online tegen 63 andere spelers tegelijk opneemt in de hoop dat jij als laatste overblijft. Nu is dit een beetje lastig om op één map te doen, maar daar is iets op bedacht. Er zijn in totaal 16 speelvelden waar vier spelers het tegelijk tegen elkaar opnemen. Deze zijn allemaal op elkaar aangesloten. Ieder potje begint met een ‘Battle Phase’, waarin je het opneemt tegen de andere spelers op jouw eigen speelveld. Maar na een beperkte tijd gaan de overige spelers de ‘Movement Phase’ in. Dan is het mogelijk om over te stappen naar één van de andere speelvelden. Hier krijg je beperkt de tijd voor. Om te zorgen dat spelers ook daadwerkelijk wisselen van speelveld, wordt iedere keer bij het openstellen van de speelvelden vier van de buitenste speelvelden vernietigd. Sta je daar nog op terwijl dit gebeurt? Game over. Dit zorgt ervoor dat, hoe dan ook, spelers elkaar toch gaan opzoeken. Het is een uniek en gaaf uitgewerkt concept.
Op een minimap rechtsboven kun je ook zien wat er gebeurt op de andere speelvelden, hoeveel spelers er over zijn, welk speelveld jij je bevindt en waar je nog naar toe zou kunnen verplaatsen. Doordat je dit met 64 spelers in totaal speelt, is het ook echt een uitdaging om de Battle Royale te winnen en ‘Bomber One’ te worden. Nu vraag je je misschien af, aangezien het een online game is, hoe zit het met de matchmaking? Dan is er goed en slecht nieuws. Ook Bomberman wordt getergd door weinig online spelers. Maar het goede nieuws is dat de lege plekken tijdens de matchmaking opgevuld worden door AI tegenstanders. Je hoeft vaak dus niet erg lang te wachten. Het is ook niet zo dat je altijd alleen tegen AI-tegenstanders speelt, vaak zijn er wel een aantal spelers per spel. Je herkent na verloop van tijd alleen wel, aan de namen, wie een echte speler of AI-speler is.

Onbenut potentieel

Naast de ‘Battle 64’-modus zijn er nog andere game modes. Dit zijn de ‘Standard’- en ‘Grand Prix’-gamemodi. Standard mode kun je maximaal met 16 spelers spelen en is eigenlijk het klassieke Bomberman. Allemaal op één map en je speelt een ronde tot de laatste speler over is. In ‘Grand Prix’ speel je met maximaal zes personen en wordt iedereen opgesplitst in teams. Een team kan uit één, twee of drie personen bestaan. Vervolgens speel je meerdere matches waarin je bepaalde objectives moet halen, zoals crystals verzamelen. Het team dat aan het eind de meeste punten heeft, wint.
Ik vind het persoonlijk een erg groot gemis dat deze twee andere game modes niet via de matchmaking te spelen zijn. In het menu van de game heb je twee opties: ‘Quick Match’ en Private Match’. Alleen de ‘Quick Match’-optie heeft matchmakingopties en alleen voor de Battle 64-gamemodus. Als je dus één van de andere game modes wil doen, moet je zelf een game maken. Nu is dit op zich niet eens zo’n groot probleem, als het vervolgens mogelijk zou zijn voor spelers om die game te vinden via matchmaking of een game browser. Maar de enige manier om zo’n game te joinen is door de unieke code die jouw game genereert, in te voeren. Wat dus wil zeggen dat je vooraf moet afspreken met andere spelers je een game maakt zodat ze jouw game moeten joinen. Hopelijk wordt dit in de toekomst nog aangepast.

Speel op jouw manier

Nu klinkt het concept van de game misschien wat simpel, maar dat lijkt maar zo. Terwijl je het speelveld vrij maakt met bommen, kom je ook diverse power ups tegen. Door deze te verzamelen, krijg je steeds meer mogelijkheden om andere spelers dwars te zitten en je eigen strategie vorm te geven. Zo zijn er bijvoorbeeld power-ups waardoor je een extra leven krijgt. Of waardoor je bommen een verdere reikwijdte hebben. En soms bieden ze extra vaardigheden, zoals het wegtrappen van bommen, waardoor je ze onverwachts in de baan van je tegenstander kunt schoppen. Hoe meer power ups je verzamelt, hoe groter het effect. En hoe langer de game duurt, hoe meer power ups spelers verzamelen. Dit leidt uiteindelijk tot een gigantische chaos, waardoor ook geluk soms een factor speelt. Meer dan eens is het mij overkomen dat ik mijzelf vastzette, omdat door power ups je soms even vergeet hoe snel de bommen je kunnen raken.
De personages zijn ook een leuke toevoeging in Super Bomberman R Online. Je kunt meerdere personages kiezen die allemaal hun eigen statistieken hebben. Zo hebben sommige personages een grotere snelheid dan anderen, kunnen anderen meer bommen tegelijk leggen of ze hebben soms heel unieke vaardigheden. Zo is er een karakter welke andere spelers kan verslaan door ze aan te raken, maar bijvoorbeeld geen bommen kan leggen. Al deze karakters zijn ook te personaliseren door emotes, kostuums en andere cosmetics te ontgrendelen. Er zitten overigens (nog) geen microtransactioes in de game en je kunt dus alles zelf vrij spelen.

Meer dan een simpele Bomberman game

Dat doe je door middel van een battle pass. Super Bomberman R Online lijkt te hinten naar live service model met deze battle pass. Hoe meer matches je speelt, hoe hoger je level stijgt. Dit draagt dan weer bij aan het verhogen van je Battle Pass Level. En bij de meeste nieuwe levels speel je nieuwe rewards vrij waaronder dus cosmetics. Om dit sneller te laten verlopen en om je wat extra doelen in de game te geven, zijn er regelmatig challenges om te behalen. Dit zijn verschillende objectives die je kunt nastreven, zoals bijvoorbeeld het spelen van een x aantal matches of als een bepaald personage te spelen. Bij het behalen maak je extra progressie voor je battle pass. Dat is een leuke toevoeging om ervoor te zorgen dat je zelf ook wat meer experimenteert tijdens het spelen van de game.
Grafisch is de game niet baanbrekend, maar dat hoeft ook helemaal niet. Dat verwachten we natuurlijk niet van dit soort arcadeachtige spellen. Wat Super Bomberman R Online wel prima doet, is de cartoony-stijl van games goed doortrekken. Met scherpe 4K graphics en een cell shaded-stijl speelt het lekker weg en de stijl past ook perfect bij de game. De soundtrack is overigens helemaal zelf samen te stellen, wat bijzonder is. Je kunt namelijk diverse tracks vrij spelen in het spel en zelf instellen welke track wanneer in het spel afgespeeld moet worden. Een leuke toevoeging en er zitten een paar klassieke tracks tussen uit andere Konami-spellen.

Bomberman voor onderweg

Super Bomberman R Online is overigens de perfecte game om op je telefoon te spelen. Simpelweg omdat de game zich heel goed leent voor korte potjes, zodat je even snel tussendoor kan spelen maar ook door de simpele bediening. Op de PC vond ik de controls dan weer erg ongemakkelijk. Sommige combinaties voelden erg onnatuurlijk aan. De game lijkt gemaakt voor een controller en smartphones. Dit maakt het tot de perfecte casual arcade game, die eigenlijk nooit misstaat in je collectie games.
De game kent ook wat Stadia-specifieke functies die goed benut worden. Wellicht herinneren jullie je nog dat middels deze game de eerste vorm van de ‘Crowd Play’-functie geïntroduceerd werd. Als je een eigen game room gemaakt hebt, kun je een link posten op je YouTube Stream, reddit of Discord en Stadia Pro leden kunnen met één klik dan de game joinen. Een leuke bijkomstigheid die hopelijk nog uitgebreid wordt, want er zit veel meer potentie in Super Bomberman R Online en Stadia-specifieke functies. Wat dacht je van ‘Crowd Choice’ bijvoorbeeld zoals dat nu werkt bij ‘Dead By Daylight’? Waar het publiek de game mode, match of karakters kiest voor de streamer. Hopelijk wordt er in de toekomst nog naar deze mogelijkheden gekeken want er is genoeg potentieel.

Super Bomberman R Online is een leuke, innovatie game in de serie. De Battle Royale modus is erg tof en blijft eigenlijk leuk en verslavend. Het is erg jammer dat dit geremd wordt door de lage online populatie, maar gelukkig is dat slim opgelost door AI-tegenstanders in te zetten. Als ook nog eens het zelf maken van games verbeterd wordt, meer Stadia-functies benut worden en de Battle Passes door ontwikkeld worden is dit in potentie een gouden game. De verschillende customization-mogelijkheden bieden wel meer variatie en ook nu blijkt in de kern Bomberman gewoon een gouden formule. Als een casual arcadegame misstaat het nooit in je collectie en is het altijd leuk om te hebben, met name omdat je altijd snel tussendoor even een match kan doen op elk apparaat naar keuze.

+ Klassieke Bomberman gameplay
+ Innovatieve Battle 64 game mode
+ Veel potentiel