PlayStadia Oktober Recap: het belangrijkste nieuws, games en reviews

Specials
zondag, 01 november 2020 om 11:25
splash 5f0cc2c40ebf6
Er is weer een maand voorbij gevlogen en dat betekent weer een nieuwe PlayStadia recap. Dit keer nemen we de maand oktober onder de loep om het grootste nieuws eruit te pikken, onze reviews, nieuwe Stadia games en de nieuwe aankondigingen.
Oktober was zeker een bewogen maand op Stadia. Met een aantal grote en langverwachte releases, was het qua games kwantitatief misschien niet veel maar kwalitatief mogen we zeker niet klagen. Daarnaast waren er veel hoogtepunten maar ook een aantal dieptepunten en teleurstellingen. Al met al mogen we zeker niet klagen deze maand.

Het grootste nieuws

Launch Baldur's Gate 3: Eindelijk was het zover. De dag waar velen sinds de aankondiging van Stadia al op zaten te wachten. Baldur’s Gate 3 is gereleased, maar wel in Early Access. De absolute top titel bleek zeer succesvol en goed verkocht, volgens Larian Studios. De game was al snel een hit onder streamers, omdat dankzij de Crowd Choice functie streamers hun publiek konden laten stemmen op de uitkomsten.
Cyberpunk 2077 met day 1 release op Stadia én uitstel: Net voordat de reeks ‘Good Days’ aankondigingen van Google begonnen, was daar vanuit het niets misschien wel de grootste aankondiging van de maand. Cyberpunk 2077 komt vanaf dag 1 naar Stadia. Toen nog in november.. En twee weken later hoorden we dat de release opgeschoven werd naar december, waardoor het halve internet Stadia de schuld gaf. Nu bleken achteraf de current-gen consoles, de PS4 en Xbox One, de schuldigen. Oeps?
Grote hoeveelheid Ubisoft games aangekondigd: Een dag na de aankondiging van Cyberpunk 2077 en nog voor de ‘Good Days’ aankondigingen kwam het volgende grote nieuws. Ubisoft kondigde uit het niets ineens 8 games aan vanuit de bekendste franchises, die ook naar Stadia komen. Het betreffen wat oudere games zoals de Assassin’s Creed, Watch Dogs en Far Cry games. Een duidelijke hint dat ze aan het voorbereiden zijn voor Ubisoft+
‘Good Days’ en demo’s: Nadat we een week eerder de twee eerder genoemde aankondigingen kregen, dachten veel mensen dat er wel héél groot nieuws aan zat te komen tijdens de ‘Good Days’. Als deze immers niet konden wachten tot een week later, moest er al van alles gepland zijn. De hoge verwachtingen bleken niet waargemaakt te worden. Het bleef bij een aantal nieuwe games en een drietal demo’s. Dit was ook zeker goed nieuws, maar timing en verwachtingsmanagement is iets waar de marketingafdeling van Stadia nog hard aan moeten werken.
Creative Director van een Google game studio komt negatief in het nieuws: Nadat een deel van de Stadia community gedesillusioneerd van de ‘Good Days’ aankondigingen bekomen was, kwam de klapper op de vuurpijl. Alex Hutchinson, Creative Director van Stadia Games & Entertainment Montreal, postte een tweet waarin hij aangaf dat hij vind dat streamers uitgevers moeten betalen voor games die zij spelen. Dit haalde woede van streamers, ontwikkelaars, uitgevers en gamers over de hele wereld naar boven. Google nam snel afstand van zijn uitspraken, maar de opmerking haalde de wind enigszins uit de zeilen van Stadia. Pijnlijk moment.

PlayStadia Reviews

Ook deze maand hebben we weer een tweetal games voor jullie gereviewed. We mochten aan de slag met Spiritfarer en Super Bomberman R Online. Inmiddels zijn we ook bezig met nieuwe games en de reviews hiervoor vind je de komende weken. Lees ze snel.
Spiritfarer door Robin Steffens
Super Bomberman R Online door Jerry Frederik

Alle gereleasde games

Het aantal games wat deze maand op Stadia gereleased is was misschien klein, maar kwalitatief zitten er zeker pareltjes tussen. De uitspraak kwaliteit boven kwantiteit is hier zeker waar. Hier is de volledige lijst:
Dead by Daylight (Pro game) - 1 oktober - € 19,99,-
Human Fall Flat (Pro game) - 1 oktober - € 14,99,-
Baldurs Gate 3 - 6 oktober - € 59,99,-
Cake Bash - 15 oktober - € 19,99,-
Sekiro: Shadows Die Twice - 28 oktober - € 59,99,-
Watch Dogs: Legion - 29 oktober - € 69,99,-

Nieuwe aankomende games

Waar de lijst met gereleasde games deze maand niet erg groot was, is datzelfde niet te zeggen over de nieuwe aangekondigde games. De lijst is niet alleen groot, maar er zitten ook zeker toppers tussen. Wat dacht je bijvoorbeeld van Ark: Survival Evolved en de diverse Ubisoft games? En strategie games komen er eindelijk aan, met Humankind en Phoenix Point. Let op: De titels die cursief in de lijst staan zijn niet officieel bevestigd maar hebben wel een ESRB of PEGI rating gekregen. Vaak is dan vrijwel zeker dat de game uitkomt het betreffende platform, vandaar dat we deze toegevoegd hebben!
The Gardens Between - 1 november 2020
Family Feud - 12 november 2020
Pac-Man Mega Tunnel Battle - 17 november 2020
Watch Dogs - Holiday 2020
Watch Dogs 2  - Holiday 2020
Far Cry 5   - Holiday 2020
Far Cry: New Dawn  - Holiday 2020
Ghost Recon: Wildlands - Holiday 2020
Phoenix Point  - Q1 2021
Humankind   - April 2021
SpongeBob SquarePants - Releasedatum niet bekend
Saints Row: The Third - Releasedatum niet bekend
Secret Neighbor - Releasedatum niet bekend
Outward - Releasedatum niet bekend
Cosmic Star Heroine - Releasedatum niet bekend
Murder by Numbers  - Releasedatum niet bekend
Dit was de maand oktober als recap. We gaan vervolgens November in en dat is ook zeker een maand om naar uit te kijken. Met de eerste verjaardag van Stadia zijn we zeer benieuwd of er iets gaat gebeuren. En de absolute toppers niet te vergeten die er aan komen, zoals Assassin’s Creed Valhalla en Star Wars Jedi: Fallen Order bijvoorbeeld.