Stadia Status: "Tijd om alle kritiek weg te vegen"

Specials
zaterdag, 14 december 2019 om 11:00
8a9bf79574ca2670a12442debda2db89
In Stadia Status geeft elke week een andere PlayStadia-redacteur zijn kritische kijk op de afgelopen Stadia-week. Deze week vindt Seb dat Google Stadia's reputatie moet opschonen en zijn communicatie op orde moet brengen.

Stadia Status

Ik heb al erg veel plezier gehad met Google Stadia. Destiny 2 is een sterke game die constant blijft evolueren, Farming Simulator 19 is de ultieme guilty pleasureen het is geweldig om al die spellen op eender welk scherm te kunnen spelen.
Toch is het best lastig om een Stadia-gamer te zijn. Hoe goed de dienst ook werkt, de online-opinie is al gevormd: Stadia is een flop. Er waren te weinig games bij de lancering, er is een gebrek aan functies en niet alle games spelen in de beloofde 4K-resolutie. Het grote probleem is dat Stadia door velen wordt gezien als een nieuwe gameconsole, terwijl het in feite een dienst is die in vroegtijdige toegang is gelanceerd voor de Founders.

Zwakke communicatie

Bekijk je het vanuit dat laatste oogpunt, dan is Stadia fantastisch, want het werkt gewoon ontzettend goed. Googles grootste probleem is zijn communicatiedienst die telkens fouten blijft maken. Bij de lancering, maar nu ook een kleine maand later. Stadia zou op uitdrukkelijke vraag van de community dagelijkse updates geven over de ontwikkeling, wat werd bijgesteld naar wekelijkse updates.
Ondertussen zijn we meer dan een week verder en is het wachten op een update. Google teasede gisteren zijn Stadia-gamers op Twitter door ze aan te sporen om naar de Game Awards 2019 te kijken. Sommigen bleven wakker tot 3 uur 's ochtends om dan niets nieuw over Stadia te leren. Dat is op zijn minst gezegd, is dat niet de beste communicatie als tegelijk ook een update uitblijft.
Het helpt ook niet dat het nieuwe hoofd van Engineering bij Stadia, Justin Uberti, in interviews alvast praat over een Stadia-upgrade naar 8K-resolutie en 120 frames per seconde terwijl het voor gamers nog onduidelijk is wanneer alle games zullen werken in de beloofde 4K en 60 fps-kwaliteit.

No Man's Sky

Toch zijn al deze problemen, met communicatie ontzettend eenvoudig om te verhelpen. Gamers kunnen erg vocaal zijn let negatieve kritiek, maar dat kan ook weer omslaan. Kijk naar een game als 'No Man's Sky', die enkele jaren geleden al spottend No Man's Lie' werd genoemd.
Dat is een gelijkaardig voorbeeld van zwakke communicatie en foute verwachtingen, dat ontwikkelaar HelloGames helemaal wist om te slaan. No Man's Sky kreeg ontzettend veel nieuwe content, regelmatige updates en vandaag is er nog steeds een sterke, actieve communit die helemaal weg is van het spel.

Roadmap to succes

De beste manier waarop Google critici van hun ongelijk kan bewijzen, is door gewoon functies uit te rollen en ook een roadmapte schetsen die aangeeft wanneer we nieuwe Stadia-dingen mogen verwachten. Anderzijds moet Google het creëren van valse verwachtingen vermijden, zoals dat met de Game Awards het geval was.
Als Stadia kan uitpakken met zo'n duidelijke vooruitzichten en degelijke communicatie kunnen zowel Stadia-fans- als critici zich weer focussen op de essentie. Het feit dat Stadia een jong, maar veelbelovend nieuw gameplatform is dat de aanschaf van eigen hardware overbodig volledig maakt. Het is tijd om alle kritiek weg te vegen.

Laat van je horen!

Ben jij het eens met deze Stadia Status of vind je dat we vooral meer geduld moeten hebben tot Google de nieuwigheden geleidelijk uitrolt wanneer ze beschikbaar zijn? Beluister ook de SpeakStadia Podcast van deze week met Alwin en mezelf. geef ons jouw mening in de reacties onderaan dit artikel of in de PlayStadia-groep op Facebook.