Google heeft het al een keer geïmpliceerd, maar nu lijkt het steeds dichterbij te komen. Het wil zijn
Stadia-platform in de vorm van licenties voor een x bedrag verstrekken aan andere bedrijven uit de game-industrie.
Stadia zou een officieel ‘white label’-product worden, wat betekent dat een product of dienst die is gemaakt door het ene bedrijf, door andere bedrijven worden verkocht als hun eigen product. Dat gebeurt echter transparant en het bedrijf dat het product in eerste instantie bedacht en maakte, verdient daar geld mee.
Google Stadia als licentie
Interessant voor de zakelijke kant van Google, maar wat kan zoiets betekenen voor Stadia? Als het, zoals een vacature
suggereert, de infrastructuur en tools van Stadia aan uitgevers en ontwikkelaars ‘uit licentieert’, dan kunnen die ook cloudgamingplatforms gaan gebruiken. Hoewel het klinkt alsof Google er zelf minder vertrouwen in heeft, kan het ook iets goeds betekenen voor cloudgaming. We zijn immers inmiddels een paar jaar verder en dat kan van invloed zijn op hoe succesvol cloudgaming nu is. Mensen hebben weer betere internetverbindingen, werken in de cloud wordt steeds normaler en het zou zomaar kunnen dat Google simpelweg te vroeg was met zijn Stadia. Zou de tijd nu wel rijp zijn?
In de vacature voor Product Manager bij
Stadia wordt het volgende aangegeven: "Naast het bouwen van ons eigen videogameplatform zien we een belangrijke kans om onze infrastructuur en tools beschikbaar te stellen. We zien een kans om dit beschikbaar te stellen aan partners die hun eigen interactieve streamingplatforms willen bouwen. Ons doel is om een duurzaam bedrijf te zijn dat de industrie helpt te groeien in gaming en andere interactieve streaming-applicaties."
De eerste stappen
Hoewel het geen nieuws is dat Google plannen heeft om de dienst breder beschikbaar te maken, want dat zei vice president Phil Harrison al in februari, is het wel voor het eerst dat we Google hier ook daadwerkelijk stappen voor zien maken. Het zijn echter nog wel de eerste stapjes, want hoe Google het verder wil aanpakken en hoe dit precies wordt ingekleed, dat kan alleen de tijd ons leren. En blijkbaar een Product Manager, want die is nodig om Google hierbij te helpen.