Wave Break review: old school helemaal losgaan met je jetski

Reviews
donderdag, 16 juli 2020 om 15:38
ss b062d3b5a8055cb6da38a9a2849b53f6d44109d31920x1080 5f1073a1a8323

Wave Break

Als dertiger die in de jaren 90 is opgegroeid met foute maar toch heerlijke tv-reeksen als Miami Vice en games als Tony Hawk's Pro Skater, voelde ik me gelijk thuis in Wave Break. Gooi er nog wat Wave Race 64 (van de Nintendo 64, weet je nog?) bij in de mix, en je hebt een goed beeld van de sfeer in deze game. Het spel draait met name om stunts en tricks doen met je jetski. Om dit alles wat extra’s mee te geven, heeft de ontwikkelaar zijn best gedaan om er een verhaal omheen te schrijven in de stijl van Miami Vice.
Je speelt in de campaign als een beer die aan het hoofd staat van een verkapte criminele organisatie. Daar komt wat distributie bij kijken en wat andere schimmige activiteiten, en dat is waar de levels op gebaseerd zijn. Uiteraard gaat dat niet volgens plan en aan jou de taak om wat missies te voltooien om dit tot een 'goed' einde te brengen.

Gevloek

Klinkt raar? Dat is ook de bedoeling. Wave Break staat bol van de humor en verwijzingen naar het drugsklimaat van de jaren 80 en het slaagt er regelmatig in om een glimlach op het gezicht te krijgen. Ook al is het verhaal niet datgene waarvoor je een spel als Wave Break speelt, het creëert alleen dat beetje extra sfeer. Het is overigens ook goed om te weten dat de 'Profanity Filter' standaard aan staat in de game. Dat is een filter die grof taalgebruik verwijdert. Er wordt nog weleens gevloekt in Wave Break en dat verklaart ook de 'Mature'-rating. Heb je hier geen moeite mee, zet deze dan uit voor je begint te spelen.

Al doende leert men

Als je eenmaal begint met Wave Break en het eerste level binnengaat, word je letterlijk en figuurlijk de dieperik ingegooid. Er is namelijk geen tutorial aanwezig en er is ook geen 'move list' te bekennen, eigenlijk net als vroeger het geval was. Je bent dus helemaal op jezelf aangewezen (of het internet) om te ontdekken welke knoppencombinaties voor welke tricks werken.
Ook al zijn we dit tegenwoordig niet meer gewend, laat je hierdoor niet afschrikken. Als je wat tijd doorbrengt met het spel, ontdek je vanzelf wat wel en niet werkt. Naast het grinden over rails, kom je vanzelf bepaalde plekken tegen waar je hoge jumps kan maken en genoeg tijd hebt voor de gekste combo’s. Het geeft toch ergens wel een voldaan gevoel om eindelijk die vette combo te halen na heel veel proberen. In het begin zal je waarschijnlijk veel falen en niet ver komen, maar de game slaagt er toch in om er voor te zorgen dat je je elke keer toch nog even wil verbeteren.

Knappe levels

De levels zitten letterlijk bomvol met rails, objecten en gebouwen om over te grinden en springen. De eerste keer wanneer je de levels opent, zal je echt vooral even bezig zijn met een aantal rondjes te varen, om te zien wat je allemaal kunt gebruiken voor je combo’s en welke plekken je allemaal kunt bereiken. De level designers verdienen echt een grote pluim. In de campaign heeft ieder level ook meerdere objectives die je afzonderlijk van elkaar kunt halen: van collectibles verzamelen tot scores behalen of bepaalde tricks uithalen.
Er is zelfs een directe knipoog naar Tony Hawk's Pro Skater, want elk level heeft een Secret Tape als objective. Overigens is het ook zo dat je de beschikking hebt over een wapen waarmee je andere personages kunt aanvallen. Er zijn soms missies waar je deze ook echt moet gebruiken, maar om eerlijk te zijn voegt het niet heel veel toe.

Verbeteren en personaliseren

Met bovengenoemde objectives verdien je overigens ook geld en er is ook geld verstopt in de levels. Dit kun je vervolgens gebruiken in de shop van de game om je karakter en jetski te personaliseren. Denk hierbij aan kleding, accessoires of de kleuren van je jetski. Er zijn overigens ook meerdere personages, waar je op elk moment tussen kunt wisselen. Een ander tof onderdeel is dat je je stats kunt verbeteren in deze shop, met het geld wat je verdient heb. Denk dan bijvoorbeeld aan: je snelheid, hoe goed je karakter kan grinden en balanceren of hoe snel je kunt draaien. Lukt het je bijvoorbeeld niet om een objective te halen? Investeer dan wat in je stats en misschien lukt het je daarna net wel.

Losgaan met die jetski

Zoals ik hierboven overigens al liet vallen, is er dus een campaign in de game om te spelen. Verwacht hier niet te veel van. Dit is eigenlijk niets meer als een set aan objectives met een aantal missies die het scenario van het level uitleggen. In de campaign-missies heb je bij elke poging beperkt de tijd om één of meerdere van de objectives of missies te volbrengen.
Dat maakt het wel extra leuk en het geeft je een doel, maar ook moet gezegd worden dat de tijd erg beperkt is. Twee minuten in het eerste level bijvoorbeeld. Ik had liever gezien dat dit wat ruimer was, niet eens omdat het te moeilijk is om de objectives te halen, maar eerder omdat twee minuten zo om zijn. Je moet dus stoppen net als je helemaal los gaat met die jetski.

Progressie

Nieuwe levels speel je vrij door een bepaalde score te halen in het vorige level. Alleen de story missions uitspelen is niet voldoende, in tegenstelling tot wat je misschien wel zou verwachten. Door bijna alle andere objectives in het vorige level te halen, bereik je wel een totaalscore die hoog genoeg is om het volgende level te unlocken. Blijf dus gewoon spelen en je komt vanzelf verder. Er zijn vier levels in totaal met ieder een eigen thema, vol met ontdekkingen en content. Toch kan je je wel de vraag stellen of het ook op lange termijn genoeg variatie biedt.
Kom je er in de campaign mode niet uit of weet je niet hoe je een bepaalde objective moet halen? Dan kun je de campaign-levels altijd in 'Free Play'-modus spelen. De tijdslimiet is er dan af zodat je lekker kunt experimenteren en kunt oefenen om die moeilijk te bereiken gebieden wel te halen. Ook zie je hier wel de combinaties die je invoert op het scherm, zodat je naar hartenlust tricks kunt ontdekken.

Eenzame boel

Er is ook een multiplayer-modus aanwezig. De online matchmaking was niet geweldig, het is mij geen één keer gelukt om een game te vinden, en het is een probleem waar Stadia moeite mee blijft hebben. Dat merkten we eerder op in onze Doom Eternal-review.
De lokale multiplayer heb ik gelukkig wel kunnen uitproberen, en ik moet zeggen, die is toch wel erg leuk. Samen met een vriend of vriendin kun je via split-screen alle game modes samen spelen. De campaign bijvoorbeeld, om samen die objectives te halen. Of gewoon free play om samen een beetje experimenteren. Daarnaast is er ook een 'time attack-modus' en een 'deathmatch'-modus. Met name de campaign springt er uit wat betreft local co-op. Aangezien er nog niet veel local co-op games zijn op Stadia, is Wave Break een leuke toevoeging.

Cartoons en synthesizers

Wave Break oogt verder erg goed. Er wordt een mooie cartooneske stijl gehanteerd, wat erg goed past bij de game. Niet in het minst omdat het bijdraagt aan de humoristische toon van de game. In de cutscenes en menu's worden er scherpe en mooie handgetekende karakters getoond. De vier totaal verschillende levels gebruiken verder ook een goed afgestemd kleurenpalet.
Met de soundtrack, die een combinatie van 80’s synthesizers en moderne mixes gebruikt, waan je je ook echt in de setting die de ontwikkelaar probeert te creëren. Tegelijkertijd geeft het je een relaxed genoeg gevoel zodat je lekker casual tricks kunt uitproberen. De soundtrack staat overigens ook op Spotify, mocht je nieuwsgierig zijn.

Stadia-ervaring

Als we kijken naar de technische prestaties van Wave Break, kan ik zeggen dat het soepeltjes speelt. Ik heb totaal geen frame drops of lag gehad. Zeker met het balanceren en het uitvoeren van tricks is dit heel belangrijk, omdat timing de sleutel is. Wave Break draait op 4k 30fps, wat meer dan prima is.
Wel moet ik zeggen, dat de controls erg gevoelig zijn wanneer je je jetski wilt draaien en hierdoor duurt het even voordat je goed gewend bent aan de draaicirkel. Dat had ik graag iets anders gezien. Verder speelt het prima. Tijdens het spelen ben ik ook een paar glitches tegengekomen, die met name vrij grappig zijn. Ik ging bijvoorbeeld tijdens het grinden op een muur recht door de muur heen waardoor ik op een andere plek in het level terecht kwam. Dat is gelukkig zeker niet 'gamebrekend'.
Verder moet ik bekennen dat het spelen op een CCU of ander apparaat met een controller het lekkerste werkt. De game leent zich ook prima voor een smartphone, mits je de controller aangesloten hebt. Zodra je de touchbediening gaat gebruiken, wordt het al lastiger omdat je vaak meerdere knoppen snel achter elkaar moet indrukken voor combo’s. Aangezien Wave Break een Stadia (tijdelijke) exclusive is, is het erg jammer dat er geen Stadia-specifieke features werken, maar mogelijk mogen we die nog verwachten.

Conclusie

Alles samengevat kan ik zeggen dat Wave Break zeker een vermakelijke game is, in het bijzonder omdat het sterke elementen uit klassieke games overneemt op een goede manier.
Het ontbreken van een tutorial en move list is vandaag wel lastig voor de gemiddelde gamer, maar als je hier doorheen prikt en er wat tijd in stopt, is het eens zo leuk als je toch eenmaal die hoge scores eruit perst. Het beperkt aantal levels wordt goedgemaakt doordat de levels zelf goed zijn gevuld, en de sfeer van de game zorgt voor een relaxte ervaring.
Hopelijk zal ook de online multiplayer ook binnenkort een betere ervaring opleveren om je als speler wat langer met Wave Break te vermaken. Zie je in deze game eerder een lokaal co-op spel voor je collectie, dan is hij zeker de moeite waard!

Wave Break

Pluspunten

+ Sfeervolle game vol humor
+ Goed gebouwde levels
+ Heerlijke soundtrack
+ Lokale co-op is top

Minpunten

- Campaign timer is erg kort
- Weinig levels
- Geen tutorial of movelist
- Lege online multiplayer-lobbies

Score: 7,5