Haalt Google Stadia het einde van het jaar wel?

Specials
zondag, 11 april 2021 om 13:30
Stadia 7
Gedoe met Terraria, het sluiten van een Stadia-exclusieve studio en een niet al te aanwezig marketingkanon: het lijkt erop dat Stadia er niet zo goed voorstaat. Het nieuws over het sluiten van de studio is inmiddels al maanden geleden, maar het blijft wel wat stil rondom Stadia. Moeten we ons zorgen maken?

Studio's gesloten

Google heeft niet alleen een studio gesloten, het heeft zijn hele concept omgegooid. Gelukkig is het nog steeds een streamingdienst waarbij je via je internetverbinding games op allerlei platformen kunt spelen zonder ze te installeren, maar het is wel degelijk iets anders geworden. Stadia is door het sluiten van zijn eigen studio als gamemaker gestopt, waardoor het geheel afhankelijk is van andere game-ontwikkelaars om games ook voor Stadia te maken.
Dat is een probleem. Mensen betalen een tientje per maand voor Stadia Pro, maar er is op dit moment weinig zicht op exclusieve titels om zo’n abonnement te blijven rechtvaardigen. Natuurlijk blijft het grote voordeel van Stadia dat je in de cloud kunt gamen en op diverse platformen, maar als je dezelfde games kunt spelen op consoles, dan valt verder enige meerwaarde weg. Dat is ook wat er nu gebeurt met Xbox Series X en PlayStation 5. De consoles hebben veel overeenkomstige releases, waardoor het verschil tussen de twee zonder exclusives wel erg klein zou zijn.
Stadia lijkt met het sluiten van studios dus vooral zichzelf buitenspel te zetten. Er zijn in februari twee studios gesloten, namelijk in Montreal en Los Angeles. Beide studios hadden nog geen enkele game uitgebracht, maar er werkten wel al 150 ontwikkelaars. Zelfs de beroemde Jade Raymond heeft het bedrijf inmiddels verlaten, terwijl zij juist was aangesteld om games te maken voor Stadia. Ze verliet daarvoor een goede baan bij EA.

De tech leeft voort

Google heeft dus wel degelijk iets uit te leggen. Tegelijkertijd probeert het het platform toch nog levend te houden door de Stadia-tech direct aan te bieden aan uitgevers, waardoor grote games van andere platforms ook naar Stadia kunnen komen. De kans is echter klein dat ontwikkelaars uit zichzelf een game alleen voor Stadia zullen maken, dus heel exclusief voelt de dienst qua game-aanbod dan niet meer.
Google’s Phil Harrison schreef het er volgende over: "We zien een belangrijke mogelijkheid om samen te werken met partners die op zoek zijn naar een game-oplossing die allemaal is gebouwd op de geavanceerde technische infrastructuur en platformtools van Stadia. We geloven dat dit de beste manier is om Stadia uit te bouwen tot een duurzaam bedrijf voor de lange termijn dat de industrie helpt groeien."

De toekomst van Stadia

Kortom, Stadia is straks meer een technologische gadget dan dat het een op zich staande eigen gametak is van Google. Dat kan alsnog succes hebben, maar ligt dus heel erg in de handen van andere ontwikkelaars. Google levert de tech, derde partijen moeten de games leveren. Soms kan dat goed werken, zoals Cyberpunk 2077 heeft bewezen. Op consoles was de game qua prestaties een groot drama, waardoor de ontwikkelstudio zelfs mensen hun geld teruggaf. Op Stadia draaide het spel echter zeer netjes. De tech is dus wel degelijk in orde, zolang je maar een stevige internetverbinding hebt.
Waarschijnlijk is het in de toekomst niet zozeer de vraag of Stadia zal blijven bestaan, maar wel of het een aparte gametak binnen Google blijft. Alles lijkt erop dat het vooral een vehikel wordt voor mensen om games op te spelen, waardoor we dit zelfs geïntegreerd zien worden met andere gamebedrijven of -diensten. Google lijkt in ieder geval weinig interesse te hebben in unieke, frisse content op het platform, waardoor Stadia steeds minder relevant wordt als het om een unieke game-ervaring gaat.