Microsoft heeft grote plannen met
cloudgaming. Nu wisten we al dat het de laatste tijd flink inzet op cloudgaming binnen zijn eigen
Xbox Game Pass, maar het heeft nu zelfs een ex-medewerker van Google Stadia in de arm genomen om spellen te ontwikkelen die speciaal zijn gemaakt voor gamen in de cloud.
Native via de cloud
Polygon interviewde Xbox Game Studios-topman Peter Wyse, die zei dat het gaat om games die native via de cloud speelbaar zijn. Die ex-medewerker van Stadia (die overigens ook nog Portal-medebedenker is) is Kim Swift. Het staat echter nog in de kinderschoenen, want Microsoft heeft niet heel lang geleden de focus zo veranderd. Bovendien had het anders behalve dit nieuws waarschijnlijk meer losgelaten over de mogelijkheid cloudgames native te spelen.
Het belooft een geduchte concurrent te worden voor Google Stadia, mede door de enorme hoeveelheid servers die Microsoft toch al over de hele wereld heeft staan voor bijvoorbeeld Office 365. Het maakt daar ook gebruik van bij het aanbieden van cloudgaming binnen het Xbox Game Pass-abonnement, waarvoor het laatst een
samenwerkingsverband aankondigde met KPN. KPN gaat het Xbox Game Pass Ultimate-abonnement aanbieden als extra bij zijn abonnementen, om zo mede dankzij zijn 5G- en glasvezel-inspanningen cloudgaming een boost te geven.
Nog even geduld
Het gaat bij Xbox Game Pass echter om spellen die zijn gemaakt om op de bekende consoles te spelen. De game wordt opgebouwd op een Xbox Series X-apparaat en die informatie wordt gestreamd naar de gebruiker. Het idee van een native cloudgaming-spel is dat je meerdere servers kunt gebruiken. Microsoft zegt zelf nog niet precies te weten hoe dat zal spelen, of hoe het eruit komt te zien. Echter hebben ze er wel al iemand voor in de arm genomen, dus de kans is groot dat ze dat snel hebben uitgevogeld. Zeker iets om in de gaten te houden dus.